EXPRESSEN.SE

Foto: Zoonar Rf

Visa i helskärm
1/1

Orolig mage? Så får du en lugnare mage

Bli av med krångelmagen med smarta matkartan! Med en kost speciellt anpassad för bråkiga magar kan din mage bli lugn och platt på bara två veckor.

Du byter ut fermenterbara kolhydrater från fyra livsmedelsgrupper. Detta är exempel på några av de kolhydrater som du undviker och som du kan äta.

Bota din oroliga mage med den nya Fodmap-kosten. Genom att välja bort fermenterbara kolhydrater som jäser i magen kan din mage bli lugnare och mindre gasig, smärtor och uppblåsthet kan minska. De fermenterbara kolhydraterna kan rubba vätskemängden i tjocktarmen och därmed orsaka både förstoppning och diarré.

I stället väljer du kolhydrater som inte stör mag-tarmkanalen.

- Enligt vetenskapliga studier blir åttio procent bättre om man tar bort det som gör magen orolig och som man inte mår bra av, säger Sofia Antonsson, dietist som jobbar med Fodmap-kosten. Hon har själv haft magsjukdomen IBS i många år och blivit bättre med Fodmap.

Sjukdomen IBS, irritable bowel syndrome, är mycket vanlig, speciellt bland kvinnor. Symtomen är just en orolig mage, med till exempel uppblåsthet, gaser, diarrér och förstoppning. Det har inte tidigare funnits någon kost som varit speciellt anpassad för IBS-drabbade, ofta ges råd om att man ska testa sig fram och se vad som funkar.

- Vi har haft väldigt dåliga råd mot IBS, som att justera fibermängden. Det är väldigt oklart vad det innebär. Med Fodmap får man en synergieffekt eftersom man tar bort kolhydrater från fyra grupper på samma gång, det funkar inte att bara ta bort bröd eller mjölk.

 

De livsmedel med fermenterbara kolhydrater som man ska välja bort kommer från grupperna fruktos, laktos, oligosackarider och sockeralkoholer.

Redan efter två dagar har magen oftast blivit lugnare och plattare, men du håller kosten strikt i två till fyra veckor. Under tiden följer du noggrant dina symtom. Efter två veckor märker de flesta en ordentlig förbättring.

- Därefter kan man testa att lägga tillbaka litegrann av det man har uteslutit. Till exempel tycker många att det är trist att inte kunna äta avokado, då kan man lägga till det och se hur magen reagerar. Du lär dig vad som stör magen och vad som funkar för just dig.

Det är individuellt vilka livsmedel från vilka grupper som orsakar mest symtom, därför gäller det att systematiskt pröva sig fram.

Innan du börjar med Fodmap är det bra om du har besökt läkare som har uteslutit andra magsjukdomar, som Chrons, ulcerös colit, laktos- eller glutenintolerans. Glöm inte heller att din mage påverkas av fler faktorer, till exempel stress, oregelbundna matvanor, alkohol och kaffe.