ANNONS:

Står du upp och jobbar ibland?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
STÄNG

Står du upp och jobbar ibland?

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ThinkstockphotosThinkstockphotos 

Mineralen magnesium gör dig lugn och glad

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla

Minska risken för ångest och depression med rätt mängd magnesium. För lågt intag påverkar både muskler, skelett och hjärnan.

Lär dig hur du bäst får i dig magnesium i del tre av GI & hälsas mineralskola.

ANNONS:
Experten kommenterar:

Lena Hulthén, professor och docent i klinisk nutrition Foto: Frank Palm Lena Hulthén, professor och docent i klinisk nutrition Foto: Frank Palm

 

"Magnesium behövs för många olika processer i kroppen, som energi- och proteinomsättning och enzymernas funktioner. Det har en klar betydelse för hjärnans utveckling, men jag vet inte om det är helt är klarlagt att depression kan bero på magnesiumbrist. Det kan vara olika faktorer som samverkar, det finns säkert en hel del som vi ännu inte vet.

 

När det gäller brist ska man skilja på brist på grund av för litet intag via kosten och brist på grund av olika ­sjukdoms­tillstånd som obehandlad diabetes, tarm- eller njursjukdom. Vi får oftast i oss det vi behöver via kosten, ­tillskott behöver inte friska människor. I genomsnitt får vi i oss 300-350 milli­gram per dag. ­Riskerna är små med att ­överdosera, möjligtvis kan man få diarré. ­Sambandet mellan magnesium, zink och koppar är inget du behöver tänka på så länge du inte tar tillskott. Gör du det ska du vara medveten om att det finns en risk för obalans.

 

Magnesium är inget du behöver ­tillföra i en sportdryck om du tränar hårt och svettas mycket. Det har­ ­betydelse för muskelfunktionen, men när du svettas förlorar du mest natrium. Magnesium förknippas med ­muskelsvaghet, men i samband med träning beror det mer på ­omfördelning av vätskerum än ­förlorad vätska."

Vad:

Mineralämnet magnesium aktiverar enzymer och är nödvändigt för kroppens protein- och kalciumomsättning. Det har ­betydelse för cellernas funktion, muskler och skelett. Magnesium samarbetar med kalcium och hjälper upptaget. Zink och magnesium motverkar upptaget av varandra och intaget måste därför vara balanserat mellan dessa två mineraler. Cirka 60 procent av kroppens magnesium finns i skelettet och knappt 40 procent finns i muskelcellerna.

Varför:

För litet magnesiumintag kan hämma tillväxten, påverka musklerna och ge störningar i hjärtfunktionen. Magnesium kan hjälpa mot ångest och depression, det har till exempel en studie från Taiwan visat. Det anses också minska risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Ett rikligt intag av magnesium kan till exempel minska risken för tarmcancer, det framkom i en studie från Karolinska institutet.

Var:

Magnesium förekommer i många av våra vanligaste livsmedel. Bland annat finns det rikligt i nötter och frön, ­baljväxter och fullkornsprodukter. Finns även i bladgrönsaker, fisk och kött.

Rekommenderat dagsintag:

280 milligram för vuxna kvinnor och 350 ­milligram för män. För barn från 6 månader­-9 års ålder rekommenderas 80-200 ­milligram beroende på vilken ålder barnet är i. Från 10-års ålder gäller rekommendationerna för vuxna.

Hur:

Genom att äta en banan, två mackor av fullkornsbröd med råg, 25 gram cashew­nötter och 50 gram sojabönor får du i dig det rekommenderade dagsintaget för vuxna kvinnor.

Magnesiumbrist:

Magnesiumbrist kan uppkomma om man äter en alltför ensidig kost, vid ­tarmsjukdomar som orsakar ett nedsatt näringsupptag, vid njursjukdomar och vid långvarig behandling med vissa urin­drivande läkemedel. För lågt intag har kopplats till ­benskörhet, olika cancer­former, metabolt syndrom, diabetes, depression och höjda nivåer av det onda kolesterolet LDL.

Magnesiumbrist misstänks kunna utlösa den inflammation som bidrar till framväxt av cancer. Franska forskare, som har ­studerat sambandet mellan magnesium, zink och koppar, menar att en låg magnesiumhalt i kombination med låg zinkhalt eller hög ­kopparhalt misstänks kunna öka ­oxidation och inflammation.

Flera studier har­ ­kopplat höga halter magnesium i ­dricksvatten till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom. Därför anses ­magnesium eventuellt kunna skydda mot hjärt-kärlsjukdomar.

 

Källor: slv.se, www.ki.se, ncbi.nlm.nih.gov, lakemedelsverket.se, nutritionj.com.

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Du kanske ocksÅ gillar
Relaterade artiklar
SENASTE NYTT HÄLSOLIV
ANNONS:
Visa fler

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: