EXPRESSEN.SE
Magnesium hittar du bland annat i bladgrönsaker.

Magnesium hittar du bland annat i bladgrönsaker.

Visa i helskärm
1/1

Mineralen magnesium gör dig lugn och glad

Magnesiumbrist ökar risken för ångest och depression, för sjukdomar i musklerna, skelettet och hjärnan.

Mineralen aktiverar enzymer som kroppen behöver.

Här är de bästa källorna för att få i dig magnesium.

Vad är magnesium?

Mineralämnet magnesium aktiverar enzymer och är nödvändigt för kroppens protein- och kalciumomsättning. Det har ­betydelse för cellernas funktion, muskler och skelett. Magnesium samarbetar med kalcium och hjälper upptaget. Zink och magnesium motverkar upptaget av varandra och intaget måste därför vara balanserat mellan dessa två mineraler. Cirka 60 procent av kroppens magnesium finns i skelettet och knappt 40 procent finns i muskelcellerna.

Varför behövs magnesium?

För litet magnesiumintag kan hämma tillväxten, påverka musklerna och ge störningar i hjärtfunktionen. Magnesium kan hjälpa mot ångest och depression, det har till exempel en studie från Taiwan visat. Det anses också minska risken för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Ett rikligt intag av magnesium kan till exempel minska risken för tarmcancer, det framkom i en studie från Karolinska institutet.

LÄS MER: "Hjälper magnesium mot kramper i benen?"

I vilken mat finns magneisum?

Magnesium förekommer i många av våra vanligaste livsmedel. Bland annat finns det rikligt i nötter och frön, ­baljväxter och fullkornsprodukter. Finns även i bladgrönsaker, fisk och kött.

Rekommenderat dagsintag:

280 milligram för vuxna kvinnor och 350 ­milligram för män. För barn från 6 månader­-9 års ålder rekommenderas 80-200 ­milligram beroende på vilken ålder barnet är i. Från 10-års ålder gäller rekommendationerna för vuxna.

Hur ska jag äta?

Genom att äta en banan, två mackor av fullkornsbröd med råg, 25 gram cashew­nötter och 50 gram sojabönor får du i dig det rekommenderade dagsintaget för vuxna kvinnor.

Magnesiumbrist

Magnesiumbrist kan uppkomma om man äter en alltför ensidig kost, vid ­tarmsjukdomar som orsakar ett nedsatt näringsupptag, vid njursjukdomar och vid långvarig behandling med vissa urin­drivande läkemedel. För lågt intag har kopplats till ­benskörhet, olika cancer­former, metabolt syndrom, diabetes, depression och höjda nivåer av det onda kolesterolet LDL.

Magnesiumbrist misstänks kunna utlösa den inflammation som bidrar till framväxt av cancer. Franska forskare, som har ­studerat sambandet mellan magnesium, zink och koppar, menar att en låg magnesiumhalt i kombination med låg zinkhalt eller hög ­kopparhalt misstänks kunna öka ­oxidation och inflammation.

Flera studier har­ ­kopplat höga halter magnesium i ­dricksvatten till minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom. Därför anses ­magnesium eventuellt kunna skydda mot hjärt-kärlsjukdomar.

 

Källor: slv.se, www.ki.se, ncbi.nlm.nih.gov, lakemedelsverket.se, nutritionj.com.