EXPRESSEN.SE
LIVSFARLIGT. Paracetamol är mycket farligt om man tar lite för mycket under längre tid.

LIVSFARLIGT. Paracetamol är mycket farligt om man tar lite för mycket under längre tid.

Foto: Thinkstock
Visa i helskärm
1/1

Larm: Lätt att överdosera paracetamol

En lite för hög dos paracetamol dag efter dag kan vara dödligt, varnar forskare - farligare än en stor överdos vid ett tillfälle, rapporterar BBC.
Att överdosera enstaka tabletter paracetamol kan vara mycket farligt - om det sker dagligen under längre tid. Till och med farligare än att ta en mycket stor överdos vid ett enda tillfälle, varnar brittiska forskare.
Forskarna har tittat närmare på 663 fall av leverskadade patienter där paracetamol är orsaken. Resultatet: De som överdoserat lite, men under lång tid, löpte högre risk för att utveckla problem med levern och få hjärnskador. Patienterna var också i större behov av dialys och andningshjälp. Risken att dö av skadorna var också högre i den här gruppen.

Byta läkemedel

- Om man lider av smärta, och paracetamol inte hjälper, bör man fråga sin läkare efter alternativ i stället för att öka dosen, varnar professor Roger Knaggs vid Kungliga Läkemedelssällskapet i Storbritannien.