EXPRESSEN.SE

Foto: Ishay Botbol

Visa i helskärm
1/1

Kaffe eller te? Nu har forskningen svaret

Kaffedrickare är piggare och svarar bättre på träning, men tedrickare lever längre och tränar oftare.

Nu har vetenskapen kommit fram till vilket som är bäst:

- Om du måste välja mellan te eller kaffe är det nog bättre att dricka te, säger forskningsledaren Nicolas Danchin, som just avslutat en studie där hälsoeffekterna jämförts mellan 131 000 vuxna kaffe- och tedrickare.

I åtta år har över 131 000 vuxna följts och fått berätta om sina livsvanor i den franska forskningsstudien. Därför vet forskarna exempelvis att tedrickare tränar mer medan storkonsumenter av kaffe röker oftare och tränar mindre. Män dricker mer kaffe, kvinnor oftare te.

Samt att tedrickare inte dör lika ofta.

- Att dricka te sänker risken för att dö av andra orsaker än hjärt-kärlsjukdom med 24 procent, säger Nicolas Danchin på Hôpital Européen Georges Pompidou till Daily Mail.

Störst nytta gör tedrickande för exrökare, som sänkte sin risk mer än de som aldrig rökt.

Studien presenterades på en kardiologkonferens i Barcelona.

Te är världen mest konsumerade dryck. Svenskar är dock världens näst mest kaffedrickande folk, vi dricker 150 liter kaffe men bara 12 liter te per person och år.

Om du kan franska kan du läsa mer om studien här.

 

 

Här är de bästa argumenten för och emot de populära dryckerna

Sex skäl att drick kaffe:

1. Du blir smalare. Koffeinet i kaffet höjer ämnesomsättningen.

2. Du blir gladare. Antioxidanter i kaffet får dig på bättre humör. Kroppen har lätt att ta upp antioxidanter, just i från kaffet.

3. Motverkar diabetes. Forskning har visat att te- och kaffedrickare är mindre benägna att utveckla typ 2 diabetes.

4. Motverkar depression. En amerikansk studie av 51 000 kvinnor visar att risken att drabbas av depression minskade med 20 procent bland dem som drack fyra koppar eller mer per dag. Men även färre koppar hade effekt.

5. Du blir smartare. Några koppar per dag gör dig skärpt. Du får bättre koncentration och hjälper till med inlärningen.

6. Koffeinet förbättrar prestationen och uthålligheten.

 

6 käl att låta bli:

1 Magknip. Kaffe kan öka mängden magsyra, ge magknip och göra dig dålig i magen. Det är också urindrivande och kan orsaka trängningsinkontinens.

2 Hjärtsjukdomar. Mer än tre koppar kaffe om dagen ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar.

3 Du blir känsligare. Kaffe kan göra dig psykiska känsligare, förstärka panikreaktioner, nervositet och göra dig mer lättirriterad.

4 Sömnsvårigheter. Kaffe kan försämra din sömn och göra det svårare att somna.

5 Sämre järnvärde. Kaffe kan ge dig blodbrist eftersom det kan hämma järnupptaget. Avstå från kaffe direkt efter maten.

6 Hör ihop med ett osunt leverne.

 

Sex Skäl att dricka te:

1. Te ger dig ett längre liv.

2. Tedrickare tränar mer, vilket ger dem en bättre hälsa.

3. Te minskar risken för hjärt-kärlsjukdomar och sänker ditt kolesterolvärde.

4. Te skyddar mot karies. Te innehåller fluor, vilket kan ge ett visst skydd mot hål i tänderna.

5. Skyddar mot diabetes. Forskning har visat att te- och kaffedrickare är mindre benägna att utveckla typ 2 diabetes.

6. Skyddar - kanske - mot cancer. Te innehåller antioxidanter som ger visst skydd mot en del cancerformer. Särskilt grönt och vitt te brukar framhållas, men resultaten är inte entydiga.

 

3 skäl att låta bli att dricka väldigt mycket te:

1. Benskörhet. Te kan bidra till benskörhet, om man dricker riktigt stora mängder.

2. Prostatacancer. Universitetet i Glasgow har konstaterat att män som dricker mer än sju koppar te om dagen får 50 procent ökad risk för prostatacancer. Och om man dricker hett te ökar risken för matstrupscancer.

3. Sömnsvårigheter. Te innehåller också koffein, om än i lägre dos, vilket kan försämra din sömn och göra det svårare att somna.