ANNONS:

Skulle du kunna tänka dig att göra slut via sms?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
STÄNG

Skulle du kunna tänka dig att göra slut via sms?

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Att tappa några kilo efter 60 kan vara bra för hälsan på flera sätt. Foto: COLOURBOXAtt tappa några kilo efter 60 kan vara bra för hälsan på flera sätt. Foto: COLOURBOX

Jag är 60 plus - hur går jag ner i vikt?

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
ANNONS:
Läs mer
FRÅGA:

Hej!

Jag är kvinna 60+ och har 15 kilos övervikt, högt blodtryck och blodfettsrubbning. Jag har ont i nästan alla leder, värst i knän och rygg. Jag vill gå ner i vikt, träna upp mina leder och få bättre fysik. Hur ska jag göra? Jag har misslyckats så många gånger, det lär ju vara svårare när man är i min ålder än när man är ung?
Tacksam för hjälp! Med vänliga hälsningar
Birgitta


ANNA OTTOSSON SVARAR:

Hej Birgitta,

Tack för din fråga. Det bästa är att du har allt att vinna med att förändra din kost och hur du rör dig. Det kommer leda til flera bra förändringar. Det häftiga är att de problem som du beskriver, som övervikt, blodtryck, blodfettsrubbningar och problem med lederna,
är kopplade till din livsstil. Genom att göra tydligare förändringar så kommer du må mycket bättre. Det vore ett sant nöje att hjälpa Dig! Din ålder är inget problem.

Gör du vissa ändringar så kommer det påverka vikten och med rätt kost kan du dessutom sänka ditt höga blodtryck och få bättre värden på blodfetterna. Genom viktnedgången får du också mindre belastning på dina leder. Jag skulle rekommendera dig att kontakta en dietist för individuell hjälp. Jag kan inte utläsa i ditt mail hur du äter idag och om du motionerar, men vill gärna dela med mig av ett par generella råd:

1. Ät var 3:e timme för att optimera din förbränning och skapa bra förutsättningar för din viktnedgång.
2. Ät grönsaker till varje måltid. De hjälper dig att gå ner i vikt men innehåller också kalium som hjälper dig att pressa ner ditt höga blodtryck. Likaså fiberna i grönsakerna gör att du får ett lägre kolesterol i ditt blod.
3. Håll koll på hur mycket du saltar din mat. Mycket salt = högt blodtryck. Salt är en vana som enkelt går att dra ner på. Det brukar ta cirka två veckor att ställa in smaklökarna på att behöva mindre salt.
4. Använd bra fett av hög kvalité som olika oljor. Håll koll på mängden för viktens skull.
5. Rör på dig på det sätt som fungerar för dig och dina leder. Förslagsvis promenader, simning eller yoga.

Önskar dig all lycka till
Varma hälsningar
Anna Ottosson


Läs Anna Ottossons blogg om hälsa och kost - klicka här.
  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
Du kanske ocksÅ gillar
Relaterade artiklar
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
SENASTE NYTT HÄLSOLIV
ANNONS:
Visa fler

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: