EXPRESSEN.SE
Halle Berry, Alicia Keys, Rihanna och Jessica Simpson är bara några i raden av alla Hollywoodstjärnor som satsat på den nya 5-faktordieten.

Halle Berry, Alicia Keys, Rihanna och Jessica Simpson är bara några i raden av alla Hollywoodstjärnor som satsat på den nya 5-faktordieten.

Visa i helskärm
1/1

Nya 5-faktordieten – tappa 1 kg i veckan

Gör som Hollywood-kändisarna - gå ner i vikt med hjälp av siffran fem! Testa den enkla fem-faktordieten och bli av med upp till ett kilo i veckan.

Skådespelerskan Halle Berry, rapparen Kanye West, sångerskan Rihanna, sångaren Bono och sångerskan Alicia Keys är bara några av all de kändisar som följer den nya populära dieten.

Fem-faktordieten är skapad av den amerikanska kändistränaren och kostrådgivaren Harley Pasternak som har skrivit böckerna "The 5-factor diet" och "The 5-factor world diet". Bland hans klienter finns Kanye West, Halle Berry, Rihanna, Bono, Alicia Keys. Och Jessica Simpson som uppges att ha gått ner nästan tio kilo på två månader med dieten.

Grunden i fem-faktordieten är att du ska äta fem gånger om dagen och att måltiderna bara ska innehålla fem olika ingredienser. Varje måltid baseras också på fem näringsämnen: fettsnålt protein, kolhydrater med lågt till måttligt GI, fibrer, hälsosamma fetter och osötad dryck.

 

De regelbundna måltiderna och det balanserade innehållet ska göra att du alltid känner dig lagom mätt, slipper sötsug och får ett stabilt blodsocker. Det är nyckeln till att du går ner i vikt. På en vecka kan du bli av med upp till ett kilo.

Men för att du inte ska känna dig för begränsad tillåts också en fuskdag per vecka, då får du äta precis vad du vill.

För bästa effekt rekommenderas också att du motionerar fem dagar i veckan, men det räcker med 25 minuters motion per gång. Enligt Harley Pasternak är det bra att göra någon form av styrketräning, för att bygga mer muskler som bränner fett. Men vardagsmotionen är också viktig för att hålla i gång förbränningen.

Harley Pasternak.

Förutom att äta enligt fem-faktordieten vill Harley Pasternak att du inspireras av de länder där som han anser har nyttigast kosthållning. Och då behöver du inte söka dig så långt, för på hans topp-tio-lista finns Sverige med. Med på listan finns också flera länder i Medelhavet och i Asien, regioner som är välkända för att många länder har en hälsosam kost. En annan gemensam sak för länderna är att vardagsmotion är vanligt, till exempel genom att man ofta cyklar till jobbet eller promenerar när man ska till affären.

Börja med att testa fem-faktordieten under en begränsad period. Hur länge? Harley Pasternak rekommenderar så klart fem veckor.

 

 

Så funkar fem-faktordieten - köp hem det här!

Du äter fem måltider per dag. Frukost, lunch, middag och två mellanmål.

Varje måltid innehåller bara fem huvudingredienser.

Varje måltid bör helst innehålla de fem näringsämnena: fettsnålt protein, kolhydrater med lågt till måttligt GI, fibrer, hälsosamma fetter och osötad dryck.

En dag i veckan får du äta vad du vill.

För bästa effekt rekommenderas också att du motionerar fem dagar i veckan.

 

1 Protein

Ägg, äggvitor

Kyckling, kalkon

Fisk och skaldjur

Mejeriprodukter som keso, naturell yoghurt och ost med låg fetthalt

Viltkött

 

2 Tillbehör

Fettfri majonnäs

Salsa

Senap

Soja, tabasco

Andra såser med

låg fetthalt

 

3 Kolhydrater

Bönor och linser

Quinoa, råris, fullkornshavregryn

Grovt bröd med så lite vetemjöl som möjligt

Grönsaker

Frukt och bär: äpple, päron, plommon, persika, blåbär, hallon, citrusfrukter. Undvik frukter med högt GI som vindruvor och banan

 

4 Snacks

Torkat kött

Havregrynsgröt

Proteindryck/viktminsk- ningsshakes

Vegetariska köttsubstitut, som sojakorvar

Riskakor, kex utan vetemjöl

 

5 Dryck

Mineralvatten

Kaffe

Te

Sockerfri juice

Sockerfri läsk