EXPRESSEN.SE
Svårt att sova? Testa den här andningstekniken.

Svårt att sova? Testa den här andningstekniken.

Metoden hämtar inspiration från yoga.

Metoden hämtar inspiration från yoga.

Foto: Ines Bazdar
Visa i helskärm
1/1

Somna på 60 sekunder - tekniken som hjälper

Sömnproblem? Då borde du testa den här enkla andningstekniken som hjälper dig att somna på bara 60 sekunder.

– Det är en naturlig bedövning för nervsystemet, säger läkaren Andrew Weill.

Att inte kunna somna är ett problem för många människor världen över.

Och det blir lätt en ond cirkel där du är konstant trött utan möjlighet att kunna återhämta dig.

Så hur gör man för att komma ur cirkeln? Det kan vara så enkelt att bara lära sig andas korrekt.

Det tror iallafall läkaren Andrew Weill som är en stor förespråkare för den så kallade 4-7-8-tekniken som hämtar sin inspiration från yoga.

Enligt Weill fungerar det som ett naturligt bedövningsmedel för kroppen och med lite övning kan du lära dig att somna på bara 60 sekunder.

LÄS MER: Sömnparalys – och fler läskiga grejer i sömnen

Svårt att sova? Så gör du:

Börja med att placera din tungspets mot gommen, precis bakom tänderna och behåll den positionen under hela övningen.

1. Andas ut kraftfullt genom munnen så det bildas ett "woosh"-ljud.

2. Stäng munnen och andas in tyst och försiktigt genom näsan samtidigt som tyst räknar till fyra.

3. Håll andan samtidigt som du räknar till sju.

4. Återupprepa punkt 2 samtidigt som du räknar till åtta.

5. Återupprepa cykeln tre gånger med sammanlagt fyra utandningar.

Kom ihåg: Alla inandningar måste vara tysta och gå via näsan medan utandningarna ska låta och enbart gå genom munnen.

Det kan krävas lite övning för att pricka rätt. Till en början kan du känna dig lite yr av övningen och det är inte tanken. Prova gärna att göra det två gånger om dagen - exempelvis precis när du vaknar och förstås innan du lägger dig.

LÄS MER: Snooza eller inte? Så här säger experten

Varför funkar det?

Enligt Andrew Weill har tekniken följande effekter:

Kroppen får i sig mer syre vilket har en avslappnande effekt på nervsystemet.

Det balanserar nervsystemet som lätt blir överstimulerat under stress.

Det hjälper dig att fokusera på din kropp och din andning istället för vardagliga tankar.

Spana in video nedan där läkaren själv visar metoden