EXPRESSEN.SE
Trött? Svårt att somna? Dålig sömn? Det finns många orsaker till att du inte vaknar så pigg som du vill på morgonen. Men med hjälp av dessa tips kan du få bort dina sömnproblem.

Trött? Svårt att somna? Dålig sömn? Det finns många orsaker till att du inte vaknar så pigg som du vill på morgonen. Men med hjälp av dessa tips kan du få bort dina sömnproblem.

Visa i helskärm
1/1

14 bästa knepen – för att vakna pigg

SÖMN. Det finns flera tips och knep för att minska sömnproblem och vakna pigg och utvilad.

– Du ska försöka hitta din ytliga sömn, då blir det lättare att gå upp, säger, Lena Leissner, överläkare och sömnforskare.

För att vakna pigg gäller det att få bra kvalitet på din sömn.

– Många tror att det bästa är att sömnen bara ska bestå av djupsömn, vilket inte stämmer. 25 procent ska vara djupsömn, 25 procent ska vara drömsömn och resterande 50 procent ska vara ytlig söm, förklarar Leissner.

Och det är mycket lättare att vakna i den ytliga sömnen. Om du går upp klockan sju och är seg som sjutton kan det bero på att du är i din djupsömn. Prova då att gå upp en halvtimme tidigare. Det gäller att hitta den ytliga sömnen, säger Leissner.

Psykologen Susanna Jernelöv säger att många har svårt att vakna på morgonen då de inte har rätt sömnrytm inställd.

– Man kan hjälpa kroppen att ställa om genom dagsljus tidigt på morgonen, säger hon.

 

Sömnproblem? Här är experternas 14 bästa tips för att sova bra

1. Kvällsljus och dagsljus

Hjälp kroppen att ställa om på morgonen genom dagsljus eller tänd exempelvis lampan, det ger för många en behaglighetskänsla. Samtidigt kan du på kvällskvisten successivt börja släcka ner, dämpa belysningen så att det blir lite mysigt. På det sättet förbereder du kroppen för att det snart är dags att sova.

2. Fysisk aktivitet hjälper sömnen...

Det är viktigt att röra på sig. Fysisk aktivitet under hela dagen gör att du sover bättre och får godare sömn.

3. ... men träna inte för sent

Som sagt är det viktigt att hålla i gång och röra på sig. Men man ska helst inte träna för sent och för tätt inpå då man går och lägger sig. Det tar två timmar för kroppen att varva ner efter att du tränat. Lägger du dig en timme efter träningen blir det panik in i sömnen.

4. Varva ner innan läggdags

Cirka två timmar innan du går och lägger dig bör du varva ner och ta det lite lugnare. Läs exempelvis en bok.

5. Hitta den ytliga sömnen

25 procent av sömnen är djupsömn, 25 procent är drömsömn och 50 procent är ytlig sömn. Det är lättast att vakna när du befinner i den ytliga sömnen. Om du vanligtvis går upp klockan sju och alltid känner dig seg kan det bero på att du ligger i din djupsömn. Prova då att gå upp en halvtimme tidigare. Det gäller att hitta din ytliga sömn för då blir det lättare att gå upp.

6. Kvalitativ sömn

För att du ska vakna upp pigg och utvilad på morgonen handlar det framför allt om att ha ska ha haft en kvalitativ sömn. Detta är viktigare än kvantiteten.

7. Ät inte tung mat

Om du äter tung mat på kvällen har kroppen mycket att ta hand om och du hinner inte få djupsömn. Ät i stället något lätt och ät inte för sent.

 

LÄS OCKSÅ: Svårt att somna? Då ska du undvika detta!


8. Ta en nypa luft

Innan du går och lägger dig kan det vara bra att ta en nypa luft, det gör att du sover bättre och vaknar mer pigg och utvilad.

9. Ha det inte för varmt i sovrummet

Vi sover i allmänhet i för varma sovrum i Sverige. Den optimala temperaturen för att sova är 18 grader. Tycker man att det är för kallt kan man moderera rumstemperaturen med hjälp av sängkläder och pyjamas. Bästa kombinationen är att ha ett svalt sovrum och varmt under täcket.

10. Ät frukost i tid

När du vaknar på morgonen är det bra att ganska omgående äta frukost för att inte förskjuta lunchen och middagen. Detta håller dygnsrytmen i styr.

11. Undvik kaffe och koffein

Koffeinhaltiga drycker och alkohol påverkar nattsömnen negativt då det påverkar insomningen. Exempelvis tar det sex timmar för att koffeinet ska försvinna om du har druckit två koppar kaffe. Vissa hjärnor tolererar dock koffein innan de ska lägga sig.

12. Då sover du bäst

De flesta vuxna behöver omkring 7,5 timmars sömn per natt, men då gäller det att det är bra kvalitet på sömnen. Det vanligaste är att man sover från klockan 22 eller 23 fram till klockan 06 eller 07. Man ska gärna somna före midnatt då kroppen är inställd på att sova efter midnatt.

13. Bannlys negativa tankar

Ältande och negativa tankar gör att det blir svårare att somna och gör att vi vaknar trötta. Försök låta sovrummet vara ett gosrum och ta inte med negativa tankar in. Red ut sådana problem före sänggång.

14. Ta ett varmt bad

Vissa gillar att ta ett varmt bad innan de går och lägger sig. När huden blir varm tror hjärnan och kroppen att det är sovdags.

 

Källa: Lena Leissner, sömnforskare, och Susanna Jernelöv, psykolog.

 

LÄS OCKSÅ: Så botar du din sömnlöshet på 60 sekunder