EXPRESSEN.SE
<span>2016 förväntas minst 200 000 mammor och pappor vabba någon gång under &quot;vabruari&quot;.</span>

2016 förväntas minst 200 000 mammor och pappor vabba någon gång under "vabruari".

Foto: iStock

Timmarna går sakta när man är sjuk, både för små och stora.

Timmarna går sakta när man är sjuk, både för små och stora.

Foto: iStock

Visa i helskärm
1/1

Vabruari är här! Så håller du familjen frisk

Vabbandet når sin topp i februari.

I år förväntas minst 200 000 föräldrar vara hemma med sjukt barn någon gång under månaden.

Men det går att förbereda sig, för att komma så lindrigt undan som möjligt.

Här listar vi sju praktiska tips för drabbade småbarnsmammor och -pappor.

VAB-säsongen inleds på allvar i oktober, parallellt med den värsta influensa- och förkylningstiden. Då sprids virus och smittor i raketfart mellan små barn på förskolor och skolor.

Perioden peakar i februari, då antalet föräldrar som stannar hemma från jobbet för vård av sjukt barn (VAB) är högre än någon annan månad. 2016 förväntas minst 200 000 mammor och pappor vabba någon gång under årets andra månad, byggt på Försäkringskassans statistik över utbetald ersättning.

Inte bara kan andras vabbande irritera kolleger, som ofta tvingas utföra nödvändiga arbetsuppgifter på en man mindre. Dessutom utgör frånvaron en press på föräldern själv, som känner av jobbkompisarnas frustration – och dessutom ska ta hand om en krävande dotter eller son hemma, utan hjälp från förskolepersonal och lärare.

De flesta vill nog därför i så hög grad som möjligt skydda sina barn och sig själva från infektioner, liksom lära sig hur man blir frisk så fort som möjligt.

Här listar vi, med inspiration av tidningen Land, sju praktiska tips inför den kommande prövomånaden:

LÄS OCKSÅ: Bästa tipsen - så vabbar du smartast

1. Boosta immunförsvaret

Bygg upp kroppen från grunden, så står den bättre emot attackerande virus, bakterier och andra krämpor. Det handlar dels om att motionera regelbundet, dels om att äta rätt. En näringsrik kost med mycket antioxidanter, mineraler och vitaminer är att rekommendera året runt, både för dig själv och dina barn. Tänk mycket frukt, grönsaker och så kallade "superfoods": till exempel lax, ägg, nötter och bär.

LÄS OCKSÅ: Så skyddar du dig mot årets influensa

2. Vistas utomhus

Kontorsmiljöer, gym och andra lokaler där många människor vistas samtidigt är rena paradisen för luftburna virus och bakterier. Försök undvika fullproppade tunnelbanevagnar, offentliga toaletter och liknande så gott det går under influensa- och förkylningstider. Både vuxna och barn mår bra av att vistas utomhus varje dag, eftersom vi behöver frisk syrerik luft och solljus för D-vitaminets skull. Kolla med förskolan att barnen kommer ut ordentligt – och ta själv en kortare promenad under lunchen.

Foto: Colourbox

3. Fyll på medicinskåpet

När ditt barn väl blir sjukt så underlättar det om du slipper stressa i väg till apoteket – i synnerhet om hon eller han är för liten för att lämnas ensam hemma. Se därför till att alltid ha de viktigaste receptfria läkemedlen bunkrade i badrummet. Värk- och febernedsättande tabletter för både barn och vuxna, nässpray för flera åldrar, halstabletter och något hostlindrande är en bra bas. En fungerande temp är också a och o.

4. Köp hem snäll mat

Kroppen behöver energi även när matlusten uteblir och inget smakar någonting. Påfyllnad av näringsriktig och "rätt" mat kan till och med påskynda tillfrisknandet. När det kommer till barn är det emellertid viktigare att de äter NÅGOT överhuvudtaget än att de inte äter alls. Vid sjukdom kan det därför vara okej att skämma bort dem med favoritmat som glass, kex och varm choklad. (Och i händelse av magsjuka med milda "onyttigheter" som vitt bröd, ris och avslagen coca-cola.)

5. Ha underhållningen redo

Timmarna går sakta när man är sjuk, både för små och stora. För att undvika rastlöshet och alltför stort fokus på besvär behövs någon lagom fordrande aktivitet eller underhållning. Investera i roliga pyssel, pussel och spel – låna böcker på biblioteket och ladda ner filmer åt din sjukling. Detta är ÄNNU viktigare om du tänkt "vobba", det vill säga jobba hemifrån med sjukt barn.

6. Avlös varandra

Om ni är två föräldrar: kör halva dagen eller några timmar var. Alternativt varannan dag, råder Försäkringskassan. Man kan också ta hjälp av andra, som en farmor eller kompis. En närstående kan nämligen också vabba.

7. Ha inte dåligt samvete

Innerst inne har de flesta förståelse för att man som förälder måste vabba ibland. Irritation kan dock uppstå, eftersom du troligtvis är en viktig kugge i arbetsplatsens hjul. Hjälp kollegerna så gott det går, genom att avsluta det du hinner innan du går hem – och genom att till vardags försöka strukturera ditt jobb så att andra kan ta över i krisläge. Man ska stanna hemma när man är sjuk, oavsett om man är barn eller vuxen.

LÄS OCKSÅ: Stanna hemma – du kan smitta hela jobbet