EXPRESSEN.SE
Visa i helskärm
1/1

Grattis te-älskare! Därför är det bra för dig

Te innehåller nyttiga ämnen som kan stärka immunförsvaret och huden och bidra till minskad risk för sjukdomar som stroke och diabetes typ-2.

Välj din favorit och njut av den välgörande och värmande drycken.

Att njuta av en god kopp te är inget nytt påfund. I Asien och att Kina har man druckit te sedan minst sedan 200-talet. Även i Japan, Sri Lanka och Indien har man druckit mycket te sedan lång tid tillbaka.

De första teerna var gröna teer, först efter 1300-talet började man experimentera med att oxidera tebladen och få fram svart te. Både grönt och svart te tillverkas av blad och knoppar från tebusken, Camellia sinensis. Även ovanligare tesorter som oolongte och vitt te är tillverkade av bladen.

Det var troligen holländarna som under 1600-talet först importerade te till Europa, och i slutet av samma århundrade kom teet till Sverige. På den här tiden var te både exklusivt och dyrt och det dracks bara av välbärgade. Under 1700-talet försökte Carl von Linné odla teplantan i Sverige, något som misslyckades.

LÄS MER: Drick te: 9 anledningar att göra det varje dag

Te blev poppis efter andra världskriget

Det var egentligen först efter andra världskriget som te blev riktigt populärt i Sverige. Då kom även teer från de engelska teimportörerna hit, tidigare importerades teerna främst av tre svenska företag. Det var också de engelska teimportörerna som tog hit te i påse. Under 1960- och 1970-talet ökade tedrickande ordentligt.

Vi dricker i dag mest svart te, men det gröna teet och även rött te och smaksatta teer har ökat. Att de hälsosamma effekterna av te har uppmärksammats kan vara en anledning till populariteten. Till exempel har forskning visat att tedrickande kan påverka risken för sjukdomar som cancer, stroke och typ 2-diabetes.

En stor japansk studie har visat att ett regelbundet intag av grönt te kan förlänga livet genom att det minskar risken för flera sjukdomar, bäst effekt hade det på hjärt-kärlsjukdom.

– Det är innehållet av flavonoider, framför allt en sort som kallas katechiner, som man tror kan ha betydelse för minskad risk för sjukdomar, säger Susanna Larsson, forskare inom nutritionsepidemiologi på Karolinska institutet.

Te innehåller massor av nyttiga ämnen.

"Måttligt sänkande effekt på det skadliga LDL-kolesterolet"

Katechiner är en typ av antioxidant och har allmänt en positiv effekt på kroppen, till exempel kan de ha betydelse för immunförsvaret och för att stärka cellerna.

Susanna Larsson poängterar att forskningen dessvärre inte har visat jättestarka samband mellan tedrickande och till exempel minskad risk för cancer eller hjärt-kärlsjukdom. Många av de studier som är gjorda är observationsstudier, en typ av studier där man samlar in information om folks vanor och jämför det med vilka sjukdomar de drabbas av. Dessa studier anses inte ha högst bevisvärde.

Men viss effekt anses ändå tedrickande ha, till exempel på riskfaktorer som kan leda till stroke.

– Man har sett att det kan ha en måttligt sänkande effekt på det skadliga LDL-kolesterolet och att det kan ha en positiv effekt på blodkärlen genom att de blir flexiblare.

Effekterna verkar vara lite tydligare för grönt te, troligen på grund av att det innehåller en högre mängd av en variant av katechiner. Ofta är det också befolkningar i Asien som är studerade, de dricker överlag mer grönt te.

Susanna Larsson har själv varit delaktig i en studie som jämfört intag av mestadels svart te och risken för stroke. Den studien visade också att det inte räcker med en kopp om dagen för att få effekt.

– De som drack fyra koppar eller mer hade minskad risk för stroke så det krävs antagligen ganska stora mängder te för att få en skyddande effekt.

LÄS MER: Grönt te – så bra eller dåligt är det egenligen

Grönt te kan ha effekt mot diabetes

Viss forskning har pekat på att grönt te kan ha effekt mot diabetes. En svensk studie har visat att antioxidanten EGCG som finns i grönt te kan öka känsligheten för insulin i vävnaderna, det gör att vi lättare tar upp socker och energi. Och att EGCG skyddar de insulinproducerande cellerna i bukspottskörteln mot att brytas ned. Studien är gjord på möss så det är oklart om det blir samma effekt på människor, men forskarna har räknat ut att fyra koppar grönt te ska kunna ge samma resultat hos människor.

Ska du välja te-sort utifrån vilken som är mest hälsosamt är ett obehandlat te bäst.

– De bästa effekterna får man av obehandlat te, därför är det gröna teet bättre än det svarta som är jäst och behandlat så att en del polyfenoler försvunnit, säger Charlotte Erlanson-Albertsson, professor i medicinsk och fysiologisk kemi.

Det mest hälsosamma teet anses av många vara Yerba Mate. Det är ett grönt te från Sydamerika. Det innehåller en typ av koffein och sägs ha ungefär dubbelt så mycket antioxidanter som annat grönt te.

– Japanska gröna teer är ofta mer milt behandlade än kinesiska teer. Vitt te är också en skonsamt framkallad tesort och därför mer innehållsrik på antioxidanter.

När det gäller rött te, rooibos, och örtte, så finns det i princip ingen forskning kring eventuella hälsoeffekter. Men de har troligen viss påverkan ändå och att de inte innehåller koffein kan vara en fördel ibland.

– Örtteer innehåller också polyfenoler men saknar koffein, vilket gör att de passar som kvällsteer, säger Charlotte Erlanson-Albertsson.

Visste du att…

Te i påse kan innehålla socker? Det visade ett test som norska TV 2 gjorde på två olika tesorter i påse. Den ena innehöll 20 procent socker och den andra fem procent socker, utan att det angavs i innehållsförteckningen.

Olika te-sorter har olika egenskaper.
Foto: Eva-Lisa Svensson

SÅ BRA ÄR TEET FÖR DIN HÄLSA:

SVART TE

Uppiggande – kan stärka tänderna

Vad: Tillverkas av blad och knoppar från tebusken, Camellia sinensis. Bladen fermenteras, det vill säga genomgår en jäsningsprocess, innan de torkas. Det gör att färgen ändras från grön till svart och att smaken förändras.

Hälsoeffekt: Innehåller flavonoider som tros kunna bidra till minskad risk för sjukdomar som stroke. Flavonoiderna kan också ha viss effekt på risken för cancer och diabetes typ-2. Innehåller högst halter av tein, teets koffein. Teinet verkar uppiggande. Innehåller fluor som kan stärka tänderna.

GRÖNT TE

Skyddar cellerna och huden

Vad: Tillverkas av blad och knoppar från tebusken, Camellia sinensis. Bladen putsas bara innan de ångkokas eller torkas. Innehåller tein, men i lägre halt än i svart te.

Grönt te.

Hälsoeffekt: Innehåller flavonoider som tros kunna bidra till minskad risk för sjukdomar som stroke och hjärt-kärlsjukdom. Flavonoiderna kan också ha viss effekt på risken för cancer och diabetes typ-2, de är antioxiderande och kan skydda dina celler mot fria syreradikaler som gör att cellerna åldras i förtid. I grönt te finns även vitaminer som B12 och D och mineraler som zink, kalium, kalcium och fluor som kan stärka tänderna. Förekommer i hudkrämer eftersom grönt te anses skydda huden.

VITT TE

Rikligt med antioxidanter

Vad: Tillverkas av blad och knoppar från tebusken, Camellia sinensis. Är relativt obehandlat, tebladen torkas till exempel på en låg temperatur. Mycket mild smak.

Hälsoeffekt: Hög halt av som flavonoider tros kunna bidra till minskad risk för sjukdomar som stroke. Flavonoiderna kan också ha viss effekt på risken för cancer och diabetes typ-2, de är antioxiderande och kan skydda dina celler mot fria syreradikaler som gör att cellerna åldras i förtid. Anses innehålla rikligt av antioxidanten catechin som har en anticancerogen effekt.

RÖTT TE (rooibos)

Sägs lindra hösnuva

Vad: Är en typ av örtte som tillverkas av blad från den sydafrikanska busken rooibos. Det finns även grönt rooibos, då är bladen inte jästa.

Hälsoeffekt: Oklart, men innehåller troligen mindre mängd flavonoider. Sägs kunna lindra mot besvär som allergier, astma, kolik, hösnuva och eksem. Innehåller mineraler som kalium, kalcium och natrium, men inte teets koffein, tein.

ÖRTTE

Kan han ha starka effekter

Vad: Är gjort på olika örter och kan också innehålla till exempel frukt eller bär och andra smaksättare. Det finns inga särskilda regler som bestämmer vad som får användas i ett örtte. Kamomill, johannesört, lavendel, nypon, citron, pepparmynta, ingefära och kanel är ingredienser som kan finnas i ett örtte.

Hälsoeffekt: Oklart, men innehåller troligen mindre mängd flavonoider. Vissa örter kan ha starka effekter, personer som äter mediciner samt gravida kvinnor bör vara extra försiktiga och kontrollera innehållet.

Chagate – mycket vitaminer

Vad: En tedryck som utvinns ur svampen sprängsticka som växer på björkar.

Hälsoeffekt: Ska ha ett högt innehåll av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Sägs till exempel kunna stärka kroppen, förbättra metabolismen och ha positiv effekt på blodsockret.

Yerba mate – antioxidanttät

Vad: Sydamerikanskt grönt te som innehåller antioxidanter, koffein, teobromin och teofyllin.

Hälsoeffekt: Sägs ha ungefär dubbelt så mycket antioxidanter som annat grönt te. Det kan troligtvis bidra till minskad risk för sjukdomar som stroke, cancer och diabetes typ-2.

Teobromin är uppiggande med en längre effekt än koffein. Teofyllin anses vidga luftrören och hjälpa vid astma.

Blommande te – som grönt te

Vad: Är små bollar som öppnar sig och blir blommor när varmt vatten hälls över.

Hälsoeffekt: Är oftast gjort på grönt te och anses ha liknande hälsoeffekter.

Oolongte – ska minska oro

Vad: Är ett mellanting mellan svart och grönt te.

Hälsoeffekt: Innehåller theanin, en aminosyra som ska minska oro och vara avslappnande. Ska enligt den kinesiska medicinen också vara bra för att stimulera matsmältningen och dämpa kliande eksem.

Pu-erh te – mot baksmälla

Vad: Lagras under flera år för att få fram den speciella smaken. Under lagringen sker en fermentering, eller jäsning, det ska ge teet medicinska egenskaper.

Hälsoeffekt: Pu-erh te sägs enligt den kinesiska medicinen kunna sänka kolesterolet, bota baksmälla och hjälpa matsmältningen.

 

LÄS MER: Kaffe eller te? Nu har forskningen svaret