EXPRESSEN.SE
<span>Vill du skippa socker? Börja med att rensa kylen från sötsaker och fylla på med sockerfri, bra mat.</span>

Vill du skippa socker? Börja med att rensa kylen från sötsaker och fylla på med sockerfri, bra mat.

Foto: iStock

Smart alternativ. Ha akut-beredskap när suget slår till. Kesella och bär är ett smart alternativ.

Smart alternativ. Ha akut-beredskap när suget slår till. Kesella och bär är ett smart alternativ.

Foto: iStock

Visa i helskärm
1/1

Åtta bra sätt att bli av med sockersuget!

Om du bara ska göra en sak för att gå ner i vikt: Skippa socker och snabba kolhydrater. Det är de flesta experter eniga om.

Här är 8 steg till att bli av med sockersuget.

1. AVGRÄNSA TIDEN & KÖR IGÅNG!

Bestäm dig för att leva sockerfritt i minst två veckor, men gärna fyra eller fler veckor. Den perfekta tiden kommer inte att dyka upp, så välj helt enkelt bara ett startdatum. Se den sockerfria tiden som en nystart och fokusera på alla de positiva aspekterna, som hälsoförbättringar, viktnedgång, mer energi och sparade pengar. Planera in roliga saker att göra och ta en dag i taget, beröm dig själv för varje sockerfri dag.

Berätta gärna för familj, vänner och arbetskamrater att du kommer att vara sockerfri. Be dem respektera det och stötta dig i din satsning. Kanske vill någon göra dig sällskap?

LÄS OCKSÅ: 12 sätt att skippa socker – utan besvär

2. RENSA KYLEN

Rensa bort allt med socker från kyl och skafferi. Var noga, sött finns där du minst anar det. Dra ner på snabba kolhydrater från till exempel pasta och bröd. Köp hem bra mat, gärna ekologiskt. Satsa på rena råvaror och laga mat från grunden. Hoppa över halvfabrikat som ofta innehåller tillsatser med snabba kolhydrater.

Kasta ut: Godis, choklad, glass, kakor, kex, läsk, saft, juice, färdiga såser och dressingar, ketchup och chilisåser, fruktyoghurt, sockrade flingor, vitt bröd, pasta på vitt mjöl, vitt ris, halvfabrikat och färdigmat.

3. FYLL PÅ MED SOCKERFRI, BRA MAT

Köp hem: Fisk, skaldjur, färska och frysta grönsaker, färska och frysta bär, keso, kesella, osötad yoghurt, hårdost med låg fetthalt, ägg, kyckling, kalkon, kött - gärna ekologiskt, bönor, linser, frön, som sesamfrön och linfrön, nötter och mandlar.

4. MATPLANERA!

Planera dina måltider. Bestäm vad du ska äta och se till att du har bra mat även på jobbet. Matlåda är ett lätt sätt att säkra en bra lunch. Ta med mellanmål om du behöver det.

5. SKIPPA SÖTA DRYCKER

Skippa alla söta drycker, som läsk, saft, juice eller energidrycker. Alkohol kan trigga sötsug och många varianter innehåller snabba kolhydrater - så undvik helst.

6. VAR REDO NÄR SUGET SLÅR TILL

Hunger, stress eller oro kan vilja dra dig mot något sött. Försök minimera de faktorer som kan försvåra för dig. Var förberedd på att du kommer att bli sötsugen. När det händer, försök distrahera dig själv genom att göra något helt annat. Ring en kompis, ta en promenad eller läs något intressant.

7. NYA MELLANMÅL

Ha akutberedskap när suget slår till. Lite nötter eller en liten osötad yoghurt kan vara bra att ha till hands. Kesella och bär är ett smart alternativ till efterrätt.

8. EN DAG I TAGET

Ta gärna hand om dig själv lite extra. Boka in en massage, basta eller gör något annat mysigt. Se också till att du sover ordentligt.

TESTA DIG SJÄLV: Sockerberoende eller bara sötsugen?