EXPRESSEN.SE
Visa i helskärm
1/1

12 udda tips att stoppa förkylning och influensa

Snabbare än en blinkning. Ja, nästan så snabb bör du vara om du vill minimera risken att drabbas av förkylning eller influensa.

Enligt forskare på universitet i Arizona tar det endas fyra timmar innan spår av virus kan hittats på kaffekoppar, kopieringsmaskiner eller kylskåp.

Här kommer amatör- och proffstips från tappra själar som vi inspirerats av i Health och som utsätts för förkylningsvirus varje dag. Det är bara att sno deras strategier:

1. Proteinkick kan hålla borta förkylningen

En del forskning tyder på att dieter som har för lågt protein kan försämra immunförsvaret. Därför är det bra att få i sig proteinrik mat som fisk, ägg och yoghurt.

 

GÖR ÄVEN TEST: Flunsan, eller "bara" en vanlig förkylning?

 

2. Torka av – få bort förkylningsvirus

Gymmen är som ett kabinett fyllt med bakterier. Ett tips när förkylning eller influnsan går är att alltid ha med sig en egen handduk att sitta på när du använder olika apparater. Alla annan utrustning som kräver beröring ska du vara noga med att torka av med antibakteriell våtduk både före och efter användning.

 

3. Skippa alkoholen

Alkohol stör sömnkvalitén, vilket i sin tur gör dig mer mottaglig för sjukdomar så som förkylning.

En del tar gärna en sängfösare, med det är dåligt för REM-sömnen som är viktig för hjärnaktiviteten.

 

4. Sippa på te – bra mot förkylning

Drick svart eller grönt te med honung och citron. När man dricker det varma teet och andas in ångorna stimuleras hårsäckarna i näsan - vilket i sin tur tvingar ut äckliga bakterier mer effektivt. Citron har dessutom en förtunnande effekt på snor och honung är antibakteriellt.

 

5. Rengör på din arbetsplats

Man behöver ju inte bli städfundamentalist, men grundläggande hygien är bra eftersom att många människor är i rörelse på en arbetsplats och tar i diverse saker. Använd desinfektionsmedel minst en gång i veckan och glöm inte att en del förkylning- eller influensavirus lever i upp till 48 timmar.

 

6. Mat mot förkylning

Drick vatten ofta, det spolar bort gifter ur lymfsystemet. Men en annan sak du kan tillsätta är koncetrerad juice. Fram med juiceblendern och släng i grönkål, broccoli, äpple, ruccola, persilja, gurka, morötter, mangold, citron och mynta. Den rekommenderade dagliga dosen frukt är nio hela portioner - det får ingen i sig - alltså är alternativet att dricka det i koncentrerad form. Nyttigare än så blir det inte.

 

7. Andas ut

Ett annat knep är att andas ut om du går förbi någon som hostar eller nyser. Sedan kan du andas in igen när du är på behörigt avstånd. Detta för att undvika att andas in den luft personen just besmittat.

 

8. Zink så fort du känner förkylningssymptom

Om du börjar känna dig dålig i halsen och småhostig ska du poppa ett gäng zink-sugtabletter i några dagar. De kan lindra symtomen på förkylning och göra dig bättre snabbare.

 

9. Svettas

Det finns inga belägg för det, men har du möjlighet att basta varje dag sägs det vara bra skydd mot förkylning då det gör att man får ut vissa gifter i kroppen när man svettas.

 

10. Skydda dina händer

Tvätta händerna ofta och se till att torka dem ordentligt så slipper de bli fnasiga. Sedan kan du smörja dem med en handkräm.

 

11. Fram med spriten

Om du inte har någon handsprit med dig, går det alldeles utmärkt att använda vanlig vodka. Den höga alkoholhalten desinficerar perfekt.

 

12. Privat penna minskar förkylningsrisken

Oavsett om det är förkylning- och influensatider eller inte, ska du alltid se till att ha med dig din privata penna. På så vis slipper du många riskzoner. En del använder det till och med till att trycka koden in på bankomaterna.