EXPRESSEN.SE
BRA PÅ EN DAG. Cecilia Hedkvist har haft problem med magen så länge hon kan minnas. Efter en tidningsartikel om LCHF häromåret bestämde sig Cecilia Hedkvist för att testa det - och redan efter en dag mådde hon bättre.

BRA PÅ EN DAG. Cecilia Hedkvist har haft problem med magen så länge hon kan minnas. Efter en tidningsartikel om LCHF häromåret bestämde sig Cecilia Hedkvist för att testa det - och redan efter en dag mådde hon bättre.

Foto: Klas Sjöberg
Visa i helskärm
1/1

Glad och platt mage med LCHF

Svullen och besvärlig mage? Du är inte ensam! Men med enkla matval kan du slippa besvären och - äntligen - få en glad och platt mage.
Det här kan du behöva ta bort: Fullkorn och kli. Knäckebröd och finn crisp. Fiberflingor. Linser. Bönor. Kikärtor. Frukt. Gluveten som vete, råg och korn. Laktos (iallafall en tid). Margarin. Solrosolja. Majsolja. Starka kryddor.
Grönsaker. Nötter. Olivolja. Rapsolja. Ost. Smör. Grädde. Crème fraiche. Ägg. Kött. Fågel. Fisk. Alla recept i böcker och på nätet under rubriken LCHF.
Bra som extra tillskott: Omega-3 (bra om du har svårt att äta fet mat som fet fisk). Probiotika (mat för de bra bakterierna i din mage). Linfrön. Loppyfrön, psylliumfrön. Husk, malda psylliumfrön. Gurkmeja.
Lika självklart som att mat kan förvärra besvären med en uppsvälld och gasig mage, lika självklart kan rätt mat göra den frisk och platt igen. Det gäller även den som fått diagnosen IBS, Irritable Bowel Syndrom.
Kostrådgivaren Anna Hallén, som med sina tips hjälpt många med magproblem är övertygad. Väldigt många besvär handlar om fel mat.

Enklaste sättet att få bukt med problemet är att först ta bort allt som  kan ha en negativ påverkan och sedan lägga tillbaka efterhand.
- Det är roligare att lägga till än att hela tiden ta bort, säger hon.
- En glad mage är en mage som inte är svullen, en mage som inte gör ont. En glad mage fungerar som den ska och de flesta magar som får det de är designade för kommer att fungera som det är tänkt. Det är när vi försöker fylla magen med nya produkter som systemet inte klarar av att hålla balansen.

Ta bort hårda fibrer

Men hur ska du då gå till väga för att skapa en gladare och plattare mage?
Annas tips är helt enkelt att göra precis tvärtemot vad du har lärt dig: Ta bort de hårda fibrerna, allt som kallas fullkorn och kli. Det betyder att knäckebröd, finn crisp och fiberflingor kan vara själva orsaken till dina magproblem.

Precis den mat myndigheterna uppmanar oss att äta - för magens skull - och som många som sökt vård för sina magbesvär fått höra att de måste äta mer av!
- Hårda fibrer är bra mat för tarmbakterierna, men de hårda skaldelarna kan också vara ett stort problem för våra kroppar, säger Anna Hallén.
- En stor fördel med den kost som brukar kallas LCHF är att eftersom det inte finns något mjöl i kosten så försvinner fullkornsprodukterna per automatik.

Lite kolhydrater - mycket fett

LCHF står för lite kolhydrater och mycket fett och är den kost Anna Hallén rekommenderar sina klienter. Du hittar några smaskiga exempel på sådan mat längre fram i tidningen, ur hennes nya bok "LCHF för kvinnor".
Men hur ska vi då tillgodose tarmbakteriernas behov? Jo, genom att äta vattenlösliga mjuka fibrer. Sådana hittar du i grönsaker och i linfrön, loppfrön (psylliumfrön) och husk (finmalda loppfrön), som finns på de flesta vanliga mataffärer och på hälsokostbutikerna.
- Ibland är tarmarna så trötta att de reagerar negativt fast de behöver fibrerna och då brukar husk vara det snällaste valet, tipsar Anna, som själv gör frukostpannkakor med husk i stället för vanligt mjöl varje dag. Ett enkelt och mycket gott sätt att ta hand om magen, menar hon.

Skippa linser och bönor

En annan viktig sak för att skapa en glad mage är att undvika gasbildning. Det betyder att du ska hoppa över linser, bönor, kikärter och frukt. Äter du enligt LCHF behöver du inte tänka på det, eftersom den maten inte finns på menyn.
Mjöl i alla former bör du också ta bort, bröd, flingor, pasta, couscous bland annat. Gluten är ett växtprotein som kan skapa en massa problem i kroppen, till exempel skada slemhinnan på tarmen och påverka immunförsvaret så att din kropp försvarar sig mot sig själv. Anna Hallén anser att alla bör undvika gluten, även de som inte tror att de är överkänsliga.
Vissa måste även minska eller ta bort laktos, mjölksockret som finns i många mejeriprodukter.

Utan gluten kan du klara mjölkprodukter

Annas förslag: Ta först bort alla mejeriprodukter i tre månader, låt mage och tarm vila, och pröva sedan med ost, grädde och crème fraiche. Det har visat sig att när allt mjöl, fullkorn och gluten är borta är det många som blir positivt överraskade över att de faktiskt klarar av både grädde och crème fraiche, utan några problem.
Men det finns också en hel del du bör lägga till: Omega 3, först och främst. I färsk fisk eller som tillskott. Och gurkmeja, en smaklös vanlig krydda, som är bra vid alla tarmsjukdomar. 1-2 gram per dag.
Probiotika är också ett bra tillskott eftersom det hjälper till att återställa balansen i tarmfloran.

"Jag var konstant gasig"

Cecilia Hedkvist är en av många som fått hjälp av Anna Halléns kostråd. Hon har haft problem så länge hon kan minnas och mådde egentligen bara bra på morgonen, före frukost.
-Magen blev uppsvälld, det såg ut som om jag var gravid, så fort jag åt. Jag var konstant gasig.
Cecilia sökte hjälp hos flera läkare, som sa att det handlade om stress, och prövade olika läkemedel mot gaser, som inte hjälpte. Hon testade också flera naturläkemedel och både zonterapi och kinesiologi - utan resultat.

Mådde bättre efter en dag

Efter en tidningsartikel häromåret om en kvinna som blivit av med sina magproblem med LCHF-kost bestämde sig Cecilia Hedkvist för att testa det - och redan efter en dag mådde hon bättre. Så sedan har hon fortsatt - och dessutom själv utbildat sig till kostrådgivare med LCHF-inriktning.
- Det viktigaste för mig är att se till att jag äter naturlig och näringsrik mat, som fet fisk, ägg och grönsaker. Det handlar om att vara snäll mot min mage och få den att läka och fungera som den ska.