EXPRESSEN.SE
Foto: Christophe Schmid
Visa i helskärm
1/1

Fotproblem - här är de 11 vanligaste plågorna

Hälsporre, liktorn, Hallus Valgus, fotsvamp - anledningen till att du har ont i foten kan vara många.

Här är de 11 vanligaste problemen, hur du förebygger dem och vad du ska göra när du redan fått ont.

Längtar du alltid efter att få sparka av dig skorna? Eller tvärtom – skäms för att visa dig barfota? Du är inte ensam, tre av fyra drabbas av fotproblem.

En orsak är träningshetsen som råder i landet. Många utmanar sig som aldrig förr med långlopp, barfotalöpning, crossfit, frisim, multisport och yoga – utan att tänka på att fötterna behöver sin egen träning och extra omsorg för att orka med.

Samtidigt har varannan svensk en alltför passiv livsstil och lider av övervikt. Ironiskt nog får otränade som tvingas bära en alltför stor kroppstyngd på sina fötter precis samma problem som elitmotionären.

Och dagens skomode, det drabbar oss alla. Alltför många steg i Converse, ballerinor, höga klackar eller barfotaskor som fivefingers kan bli både smärtsamt och ofräscht.

Lösningen är förstås inte att avstå från vare sig motion eller modetrender – utan att hitta genvägarna som tar dig precis så långt du vill. Lär dig hur du fixar och förebygger våra vanligaste fotproblem!

LÄS OCKSÅ: Lena och smärtfria fötter - här är 10 tips

1. Hälsporre

Smärta under hälens främre del när du går.

Felet: Bristningar i senan under hålfoten skapar en liten kalkpålagring på hälbenet, men det är bristningen som gör ont. Vanligare hos kvinnor, överviktiga och idrottare.

Förebygg: Gå i skor med rejält stoppade innersulor, eller lägg in hälkilar. Undvik övervikt. Träna i dämpade skor och stretcha vaderna. Gör du benböj i crossfit, bodypump eller liknande ska fötterna peka rakt framåt och knäna lätt utåt.

Fixa: Brukar läka ut av sig själv inom ett år. Avlasta med hälkoppar i silikon i skorna. Stötvågor eller akupunktur snabbar på läkningen, men är relativt smärtsamma behandlingar. Operation som sista utväg.

LÄS MER: 7 sätt att behandla din hälsporre

LÄS MER: Så enkelt kan du slippa värk i dina fötter

2. Liktorn

Smärtsam förhårdnad på tå eller fotsula.

Felet: Skor som under lång tid pressat på ett och samma ställe så att en förhårdnad av döda hudceller bildas och trycks inåt som en liten tagg.

Förebygg: Använd skor och strumpor som ger alla tår fritt utrymme. Växla gärna mellan olika par skor. Ta ett fotbad och fila försiktigt en gång i veckan.

Fixa: Mjuka upp fötterna i ett fotbad, fila sedan på liktornen, torka noga och stryk med liktornspenna eller sätt på ett liktornsplåster. Sätt gärna en avlastande filtring överst.

3. Hallux valgus

Felställning av stortåleden, blir som en ömmande utstickande knöl, drabbar nästan bara kvinnor. Knölen kan bli röd och inflammerad.

Felet: Trånga och högklackade skor, eller felbelastning vid träning.

Förebygg: Ha sköna ombytesskor på väg till och från festen eller jobbet. Smyg av pumpsen när du sitter till bords. Gör du benböj i crossfit, bodypump eller liknande ska fötterna peka rakt framåt och knäna lätt utåt.

Fixa: Knölen går inte bort av sig själv, men vid små besvär räcker det med rymligare skor och regelbunden tågympa. Hos en fotvårdsspecialist kan du få hjälp med inlägg, tåspridare och speciella nattskenor som rätar ut tån. Operation som sista utväg.

LÄS MER: Knölar på fötterna - så slipper du smärtan

4. Nagel- och fotsvamp

Flagnande eller mjölig hud mellan tårna och/eller gula, tjocka tånaglar.

Felet: En trådsvamp som normalt finns på huden letar sig in i huden eller under naglarna. Svampen trivs i fukt och är vanlig hos simmare, multisportare och dem som jämt går i sneakers.

Förebygg svamp: Torka mellan tårna efter dusch och bad. Byt till rena strumpor varje dag och tvätta dem i 60 grader så att eventuella svampsporer dör. Gärna sandaler sommartid.

Behandla svamp: Fotsvamp behandlas med receptfri kräm eller gel. Det finns även lösningar att pensla på nageln, men låt husläkaren ställa diagnos först då fula naglar kan ha andra orsaker. 

LÄS MER: Nagelsvamp - här är allt du behöver veta

5. Fotvårtor

Skrovlig knuta på fotsulan, ofta med en svart eller röd prick i mitten.

Felet: Ett virus som kan smitta vid kroppskontakt eller indirekt via golv, speciellt i fuktiga utrymmen. Immunförsvaret i huden varierar, barn och vissa vuxna är mer mottagliga för smitta.

Förebygg: Använd flipflops i simhallen och i gymets omklädnings- och duschrum. Yoga på egen matta eller i barfotaskor med separerade tår.

Fixa: På apoteket finns receptfria medel som fräter eller fryser bort vårtorna. Svårbehandlade vårtor kan behöva opereras bort av läkare. 

6. Hälseneinflammation

Ömmande och stel vad och häl.

Felet: Inflammation i hälsenan eller dess slemsäckar kommer ofta när man sprungit eller promenerat längre än man brukar, eller bytt till nya skor.

Förebygg: Undvik övervikt. Rörlighetsträna fot och vad. Gå och spring i skor som ger bra stöd, se till att hälkappan inte trycker mot hälsenan. Trappa upp träningsdosen försiktigt och stretcha alltid vaderna efteråt. Byter du till barfotaskor så spring max en kilometer i början. Gör du benböj i crossfit, bodypump eller liknande ska fötterna peka rakt framåt och knäna lätt utåt.

Fixa: Smörj in med en smärtstillande gel. Vanligtvis går inflammationen ner på en vecka om du avstår från löpträning. Om inte kan du behöva sjukgymnastik. Operation som sista utväg. 

7. Fotsvett

Fötter som luktar illa och blöter igenom strumpor och skor.

Felet: För täta skor, eller överdrivet aktiva svettkörtlar beroende på en medfödd obalans i kroppstemperaturen. Svetten luktar först när den kommer i kontakt med hudens bakterier.

Förebygg: Tvätta fötterna dagligen. Undvik skor i gummi och syntetmaterial och växla mellan två par så de hinner torka ut. Gärna sandaler sommartid.

Behandla: Använd fotdeospray med aluminiumklorid och strumpor i tunn merinoull eller bambu som andas. Lägg särskilda fotsvettssulor i skorna. Vid grava problem kan du få remiss till läkare som blockerar svettkörtlarna med botoxinjektioner. 

8. Hälsprickor

Hud som blir så torr och spröd att den spricker upp.

Felet: Torr hud i kombination med kraftig övervikt eller skor med öppen häl som träskor, foppatofflor och sandaler gör att hälen "flyter ut" med sprickor som följd.

Förebygg: Bra skor, regelbunden fotvård med bad, filning och insmörjning. Gärna medicinsk fotvård några gånger om året.

Fixa: Hudens hornlager behöver mjukas upp och tillföras fukt och fett. Ta ett fotbad, fila försiktigt, torka noga och använd kräm, stift eller plåster speciellt mot hälsprickor. Komplettera gärna med hälkoppar i silikon i skorna.

9. Conversesjukan

Värk i fötter och/eller knän och/eller höfter.

Felet: Kroppens symmetri har ”säckat ihop” av för mycket gående och stående i skor med platt ytter- och innersula.

Förebygg: Uppgradera skon med stödjande hålfotsinlägg eller fotbäddar som ger stöd och stötdämpning. Speciellt viktigt om du är överviktig eller gravid.

Behandla: En osteopat, naprapat eller kiropraktor kan balansera kroppen rätt igen. Prova ut ett par ortoser (specialanpassade fotinlägg) hos en fotspecialist om du inte kan tänka dig att byta skor.

10. Mortons sjukdom

Smärta eller domningar under framfoten.

Felet: En nerv kläms mellan två av framfotens skelettben, vilket lätt händer om man har för trånga skor, eller högklackade skor med smal tå.

Förebygg: Snöra inte löpskorna för hårt inför joggingturen och välj lägre klackhöjd på pumps och sandaletter.

Fixa: Avlasta nerven med en pelott, en självhäftande kudde som fästs på innersulan. Om problemet kvarstår efter en vecka, sök läkare för att säkerställa diagnosen. En kortisoninjektion kan lindra smärtan. Operation som sista utväg.

11. Nedsjunkna fotvalv

Ont mitt under och mot insidan av foten när du går.

Felet: Övervikt, graviditet, stående arbete eller löpning i dåliga skor orsakar en bristning eller inflammation i en sena som får fotvalvet att kollapsa.

Förebygg: En viss utplaning sker med åldern, plötsligt behöver du en halvstorlek större skor. Undvik övervikt, styrketräna foten regelbundet och gå i skor som ger bra stöd så minskar risken att du får ont.

Fixa: Avlasta med pelottsula eller hålfotsinlägg, använd stabiliserande skor och gymnastisera foten varje dag. Operation som sista utväg.

 

Av Anna-Viktoria Samuelsson