ANNONS:

Tänker du sluta dricka mjölk nu?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
STÄNG

Tänker du sluta dricka mjölk nu?

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Övningar med en pilatesboll ger god hjälp att träna magmusklar och ländrygg. Foto: MARTINA HUBERÖvningar med en pilatesboll ger god hjälp att träna magmusklar och ländrygg. Foto: MARTINA HUBER

Därför knakar det i dina leder

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
ANNONS:
Läs mer
HÄNDER OCH NACKE
Att det knakar när man drar i fingrar eller vrider på nacken är ofarligt. När man drar ut en led skapas ett undertryck som gör att gasbubblor bildas
i vätskan i leden.
När motståndet släpper brister bubblan – och ett knäppljud uppstår.
AXLAR
När axeln knakar kan det bero på att den är instabil. Knäppljudet uppstår när man rör armen, musklerna aktiveras och axelkulan lägger sig på rätt plats.
HÖFTER
En knakande höft – ”snapping hip” beror på spända, strama muskler på utsidan av låret. När man böjer sig snäpper muskelfästet över höftkulan. Kan också bero på svaga muskler i ländryggen.
KNÄN
Knäppningar i knäet kan indirekt bero på för svag rygg och höft. Det kan leda till en störning i knäskålsleden. Den är ofta smärtsam.
FÖRSLITNING
I undantagsfall kan knarrande och knastrande knän vara ett tecken på förslitna leder och artros. Men då gör det också oftast ont.

Så kan du träna bort knaket

RÅDFRÅGA LÄKARE
Träna upp musklerna i axlar och skulderblad och rådgör med sjukgymnast innan. Om du redan har problem med axlarna bör du få hjälp med vilka övningar som passar.
KOORDINATION
Genom att göra balansövningar på ostadigt underlag tränas de små musklerna nära lederna. De stabiliserar axlarna. Glöms ofta bort i vanlig träning.
FÖREBYGG
Armhävningar med tillägget att skjuta ifrån lite extra när armarna är sträckta hjälper till att bygga upp skulderbladen och undvika framtida problem.
GLÖM INTE KNÄNA
Med en balansplatta ökar stabiliteten i knäna. Det hjälper också att träna de främre lårmusklerna i exempelvis maskiner på gymmet. Säteslyft på rygg är också effektiva.
TRÄNA BÅLEN
Med exempelvis tränings- eller pilatesboll ökar stabiliteten i magmuskulaturen. Svag ländrygg, höft och bål kan indirekt vara orsaken till knäproblem.
  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
Du kanske ocksÅ gillar
Relaterade artiklar
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
SENASTE NYTT HÄLSOLIV
ANNONS:
Visa fler

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: