EXPRESSEN.SE

Dåligt minne kan vara hjärnstress

Eva Nyström, 45, var van att prestera, men en dag på jobbet visste hon inte var hon var och varför.
Ny svensk forskning visar att stress kan ge liknande symtom som hjärnskador.

"Är man en eldsjäl är det en fara", säger Eva Nyström, 45, som drabbades av minnesförlust av stress. Tid för återhämtning är viktigt.

Minnesförlust, förlorad simultankapacitet och svårighet att lära sig nya saker. Får man inte vila och återhämta sig kan inte hjärnan fungera normalt. Det visar forskning på 67 kvinnor som blivit sjukskrivna för stress och utbrändhet. Hundratusentals kan vara i riskzonen. – Det var vanliga kvinnor med jobb och familj som hade haft mycket att göra, de hade belastat hjärnan mycket, säger neuropsykolog Ingalill Rhodin Nyström, som ingår i forskningsgruppen vid Umeå universitet.

Omöjligt att fokusera

Kvinnornas vardagsliv och arbete fungerade inte längre. Gammal inlärd kunskap fanns kvar och var inte känslig för stress, men att lära nytt och fokusera på en uppgift blev omöjligt. – Kvinnornas stress gjorde att de fick symtom som brukar synas vid olika former av hjärnskador, säger Ingalill Rhodin Nyström. Hjärnan tappade sin vanliga förmåga att sortera bort intryck – allt blev plötsligt lika viktigt; ett reklambudskap, ett litet ljud i bakgrunden eller vägen du skulle köra. Stress behöver inte vara farligt, men hjärnan måste få återhämta sig, precis som muskler efter ett träningspass.

Prestationskrav

Eva Nyström, 45, från Umeå var en av kvinnorna i studien. I hennes liv fanns inte många återhämtningspauser, hon hade press både från arbetsgivaren och sig själv på att prestera och vara noggrann. – Vi kan inte ta in hur mycket som helst. Man måste släppa och varva ner, säger Eva Nyström som drabbades av minnesförlust. Nu i höst presenteras den första rapporten i tidskriften Biological Psychology. I studien ingår bara kvinnor, men även män drabbas.

Eva Nyströms bästa råd:

Sätt egna gränser - både på jobbet och hemma. Ha egen tid - vi behöver återhämtning och andhämtningspauser. Var rädd om den stunden. Jag brukar ta en bok och sätta mig i naturen och läsa. Var rädd om hälsan och sömnen - vårda både kropp och själ. Träna, gå på massage.