Previous Next
Fullscreen
1 / 3
1. Skulderrullning. Detta är en mycket avstressande stretchövning för skuldror, axlar, leder och hjärta som bland annat kan sänka ditt blodtryck. Balanserar sköldkörtel och bisköldkörtel. Sitt med rak rygg och slutna ögon. Lyft axlarna högt, dra dem bakåt, rulla ner, dra dem framåt och sedan upp igen, långsamma stora cirklar, 1-3 min. Andas in när axlarna går uppåt/bakåt, andas ut när de går neråt/framåt. Vila.  Foto:Mikael Sjöberg
2. Nackvridning. En skön stretchande, masserande övning för ökad genomblödning som även den påverkar sköldkörteln. Ryggen är rak och ögonen slutna. Vrid mjukt huvudet så långt du kan framåt åt vänster, som om du skulle se dig om över axeln. Vrid sedan huvudet framåt och så långt över åt höger som du kan. Andas in åt vänster, andas ut åt höger. 3-5 min.  Foto:Mikael Sjöberg
3. Armrörelse. En kraftfull övning för ­genomblödning och avspänning som påverkar både ­hjärnan och nervsystemet. Sitt rak, blunda. Sträck ­armarna ut åt sidorna med handflatorna vända mot taket. Krök fingrarna som klor, spända och stela. Från denna utgångsställning lyft och korsa underarmarna över huvudet, varannan gång höger arm överst, varannan gång vänster arm överst. Gör rytmiska rörelser, andas i takt med rörelsen. 3-9 min. Vila.  Foto:Mikael Sjöberg
ANNONS:

Är du strandstolt?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:
STÄNG

Är du strandstolt?

ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Bota din huvudvärk genom yoga

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla

Fri från huvudvärk och migrän - med hjälp av ­avstressande yoga. För vd:n Per Söder blev medicinsk yoga vägen ut ur huvudvärkshelvetet.

- Migränen styrde mitt liv i 40 år. Men tack vare ­yogan är det i dag jag som styr migränen.

ANNONS:

Migrän och svår huvudvärk hör till våra allra största folkhälsoproblem. 1,6 ­miljoner svenskar är drabbade av ­migrän eller svår huvudvärk.

Allra vanligast är spänningshuvudvärk. Nästan nio av tio kvinnor och två tredjedelar av männen har denna typ av huvudvärk någon gång.

Per Söder, 57, aktuell med boken Migränyoga, kan intyga att huvudvärk kan påverka hela livet. Han led av "alla olika typer av huvudvärk som finns", men framför allt migrän och spänningshuvudvärk.

- Jag klarade jobbet, men fritiden och familjelivet fick lida. Barnen visste inte om pappa skulle vara med på julafton, om jag skulle bli liggande hela helgen eller första dagarna på semestern.

Effekt efter några månader

Per hade provat många olika behandlingar utan resultat. Tills hans fru en dag sade att det var dags för honom att ta tag i problemet - och prova yoga. Han testade medicinsk yoga och gav yogan tjugo minuter varje dag.

- Jag märkte effekt efter några månader. Efter åtta månader var huvudvärken i stort sett borta.

Det finns i dag inte särskilt många vetenskapliga studier som bevisat att yoga har effekt mot huvudvärk. Däremot är det välkänt att stress kan orsaka både migränanfall och ­spänningshuvudvärk.

- Yogan ger djup avslappning och avspänning och hjälper mot stress, precis som stresshantering och meditation. Dessutom ger ­yogan balans i kroppen och förbättrar blodflödet vilket förebygger huvudvärk, säger Per Söder.

I bildspecialen ovan hittar du tre bra yogaövningar mot huvudvärk.

  • Dela
  • Facebook
    XXXX
  • Twitter
    XXXX
  • Mejla
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Du kanske ocksÅ gillar
Relaterade artiklar
SENASTE NYTT HÄLSOLIV
ANNONS:
Visa fler

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader
Previous Next
Fullscreen
1 / 3
1. Skulderrullning. Detta är en mycket avstressande stretchövning för skuldror, axlar, leder och hjärta som bland annat kan sänka ditt blodtryck. Balanserar sköldkörtel och bisköldkörtel. Sitt med rak rygg och slutna ögon. Lyft axlarna högt, dra dem bakåt, rulla ner, dra dem framåt och sedan upp igen, långsamma stora cirklar, 1-3 min. Andas in när axlarna går uppåt/bakåt, andas ut när de går neråt/framåt. Vila.  Foto:Mikael Sjöberg
2. Nackvridning. En skön stretchande, masserande övning för ökad genomblödning som även den påverkar sköldkörteln. Ryggen är rak och ögonen slutna. Vrid mjukt huvudet så långt du kan framåt åt vänster, som om du skulle se dig om över axeln. Vrid sedan huvudet framåt och så långt över åt höger som du kan. Andas in åt vänster, andas ut åt höger. 3-5 min.  Foto:Mikael Sjöberg
3. Armrörelse. En kraftfull övning för ­genomblödning och avspänning som påverkar både ­hjärnan och nervsystemet. Sitt rak, blunda. Sträck ­armarna ut åt sidorna med handflatorna vända mot taket. Krök fingrarna som klor, spända och stela. Från denna utgångsställning lyft och korsa underarmarna över huvudet, varannan gång höger arm överst, varannan gång vänster arm överst. Gör rytmiska rörelser, andas i takt med rörelsen. 3-9 min. Vila.  Foto:Mikael Sjöberg