Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Fixa fint i hemma – med små medel

Massor av inredningtips hittar du här!

Storlek på text:
Skriv ut text

Vitaminrik mat skyddar synen hos äldre

Annons:
Läs mer om
Vitaminrik kost, och då i synnerhet mat som innehåller E-vitamin och zink, tycks kunna skydda mot den fruktade ögonsjukdomen AMD där gula fläcken successivt förstörs. Det visar en stor holländsk studie som presenterades på tisdagen.
Forskare vid Erasmus-universitetet i Rotterdam har i åtta år studerat drygt 4 000 personer över 55 år. Studien visar att de som äter mat som är rik på C- och E-vitamin, zink och betakaroten mera sällan drabbas av åldersrelaterade förändringar i ögats gula fläck. Sjukdomen kallas makuladegeneration (AMD) och är den främsta orsaken till blindhet hos äldre människor i västvärlden. De drabbade har svårt att läsa, att känna igen ansikten och att köra bil och tillståndet förvärras med stigande ålder.

Bromsar sjukdomsutvecklingen

Det finns ingen bot, men tidigare studier har visat att höga doser av vitamintillskott kan bromsa sjukdomsutvecklingen. Den holländska studien visar att de som åt mer av vitaminerna C och E, betakaroten och zink än medeltalet av deltagarna i studien minskade risken att drabbas av sjukdomen med 35 procent. Hos dem som åt mindre än medeltalet av dessa fyra ämnen ökade risken att drabbas med 20 procent. "Studien indikerar att risken för åldersrelaterad makuladegeneration kan påverkas av kost och då i synnerhet av vitamin E och Zink", skriver Dr Redmer van Leeuwen vid Erasmus Medical Center i Rotterdam och tillägger att kost som innehåller stora mängder av dessa ämnen tycks ha större effekt än kosttillskott. Studien publiceras i senaste numret av den amerikanske medicintidskriften Jama.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
SKÖNHET
MEST LÄST I DAG
Annons:
HOROSKOP
RELATIONER
Annons:
HÄLSA
RELATIONER
Annons:
MAGASINET
HÄLSA
HÄLSA
HÄLSA
HÄLSA
RELATIONER
Hälsa
Hälsa
Hälsa
Senaste artiklar
VIKT
VIKT
VIKT
RELATIONER
Hälsa
VIKT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader