Reumatiker som låter bli att äta kött, mjölkprodukter och bröd får inte bara mildare sjukdomssymtom utan minskar också riskerna för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar.
Men många har svårt att hålla den hårda vegandieten.
- Många reumatiker märker att kosten betyder mycket för deras symtom, men jag skulle ändå inte rekommendera någon patient att lägga om kosten så här radikalt. Det är helt enkelt för tufft, säger Johan Frostegård, professor vid Karolinska institutet.
- Däremot kan man gärna prova att hålla sig till mildare former, tillägger han.
Frostegård har lett en studie bland 66 patienter med ledgångsreumatism, eller reumatoid artrit som sjukdomen också kallas. Drygt hälften – 38 stycken – av patienterna lottades till att bara äta glutenfri vegankost under ett års tid och resterande 28 skulle följa vanliga kostråd.
Glöm kött
Det innebar att försökspersonerna kunde glömma allt vad fisk, kött, ägg och mejeriprodukter hette under försökets gång. Inte heller fick de äta vanligt bröd, pasta eller andra mjölprodukter som innehåller gluten. Dietister hjälpte till under studiens gång med konkreta tips och förslag på recept och menyer.
Minskad risk
Tidigare studier har visat att vegankost kan dämpa de inflammationer som ger sjukdomens typiska symtom med svullna och värkande leder. Även gluten är känt för sina lätt inflammationsdrivande egenskaper. Den nya studien visar att reumatiker dessutom kan minska risken för att drabbas av hjärt-kärlsjukdomar med kostens hjälp. I vanliga fall är den risken högre för reumatiker än för friska personer.
Personerna i vegangruppen fick lägre halter i blodet av så kallat oxiderat LDL-kolesterol, en klar riskfaktor för att kärlen så småningom ska täppas igen med dåligt fett. Jämfört med kontrollgruppen hade de dessutom högre nivåer av en sorts antikroppar, kallade anti-PC, som ger en skyddande effekt mot åderförkalkning.
Ta fram vaccin
”Våra fynd talar för att man har effekter av kosten som är antiinflammatoriska. Det finns också kommande studier som visar att de här antikropparna har en direkt antiinflammatorisk effekt, säger Johan Frostegård.
Riktigt vilka funktioner i kroppen som påverkas är okänt, men immunförsvaret är inblandat på något vis.
Frostegård och hans forskarkollegor hoppas nu att anti-PC så småningom kan bli en av nyckelspelarna i arbetet med att ta fram ett vaccin mot åderförkalkning.
Den nya studien publiceras i tidskriften Arthritis Research and Therapy. Resultaten måste upprepas innan slutsatserna kan tas för sanning, inte minst med tanke på att studien hade ganska få deltagare.
Av:Sara Rörbecker/TT