Låg dos användes
I den nya amerikanska studien användes tillskottet Centrum silver, som innehåller omkring 30 olika ämnen. Det är en lågdostablett, vilket innebär att den ger ungefär det rekommenderade dagsintaget av olika vitaminer och mineraler. Högdostillskott ger det rekommenderade dagsintaget flera gånger om.
Så kan du förebygga att drabbas av cancer
Foto: Leif Jacobsson
*Håll normal vikt. Övervikt innebär en kronisk inflammation i kroppen vilket ökar risken för en lång rad cancerformer.
*Rök inte.
*Var måttlig med alkohol.
*Motionera regelbundet.
*Ät mycket frukt och grönsaker.
Undvik rött kött som nöt och gris och charkuterier som bacon och korv. Ät inte mer än ett halvt kilo per vecka.
*Ät fullkornsprodukter och baljväxter.
Källa: Professor Alicja Wolk och professor Bengt Westermark.
En multivitamintablett om dagen skyddar mot cancer.
Det visar en ny stor studie.
- Det är en spännande och mycket välgjord studie. Varje cancerfall som kan undvikas är viktigt, säger KI-professor Alicja Wolk.
Att dagligen ta en tablett med vitaminer och mineraler kan skydda mot cancer. Det visar en stor amerikansk studie som nu publiceras i den ansedda vetenskapliga tidskriften Jama.
I studien har 14 641 manliga läkare, 50 år eller äldre, slumpats till att endera få sockerpiller eller en multivitamintablett. Varken försökspersonerna eller forskarna visste vem som fick vad under studiens gång. Läkarnas följdes i genomsnitt under elva år.
8 procent lägre risk
Resultatet visar att de som fick vitamin- och mineraltillskottet hade 8 procents lägre risk att drabbas av cancer. Även den mindre grupp män, 1 312 stycken, som redan haft någon slags cancer fick minskad risk att få en ny cancerdiagnos.
Dock såg forskarna inte någon skyddande effekt mot prostatacancer.
"Ofarligt" tillskott
Bengt Westermark, professor i tumörbiologi vid Uppsala universitet, tycker studien är mycket spännande.
- Det är anmärkningsvärt och positivt att tillskott kan ha en preventiv effekt. Särskilt som det är ofarligt att ta en multivitaminer. Sen är det synd att man inte såg någon skyddseffekt mot prostatacancer, säger han.
Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi, forskar om hur näringsämnen påverkar risken för sjukdom. Hon poängterar att den amerikanska studien är mycket väl genomförd. Svenska studier har visat liknande resultat, men då gjorde tillskott bara nytta hos de som åt dåligt.
- Vi såg att tillskott minskade risken för död i hjärtkärlsjukdom hos dem som åt en bristfällig kost. Det fanns också en antydan till skyddande effekt mot cancer. De som tog tillskott då och då fick ett cancerskydd. Kanske det är så att de amerikanska läkarna i studien åt dåligt, och därför hade nytta av tillskott, säger hon.
I den nya studien användes tabletter som innehöll låga doser av många olika vitaminer och mineraler. Och det är just den breda kombinationen som är gynnsam, tror de amerikanska forskarna.
Alicja Wolk håller med. Men hon varnar för att överdosera vitaminer och mineraler. Tidigare studier har visat att höga doser inte ger någon positiv effekt, utan tvärtom kan vara skadligt för hälsan.
- Det ska vara lagom, inte för mycket och inte för lite, säger hon.
Onödigt för många
Och den som redan äter en bra och varierad kost behöver inte ta tillskott.
- Det är onödigt satsade pengar. Men vissa grupper som har svårt att få i sig tillräckligt, exempelvis äldre, kan ha nytta av det. Och om man äter dåligt under perioder kan man komplettera med tillskott.