Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Storlek på text:
Skriv ut text
Pommes frites är ett av de livsmedel som innehåller mycket transfett. Foto: MATTIAS HOLGERSSON Pommes frites är ett av de livsmedel som innehåller mycket transfett. Foto: MATTIAS HOLGERSSON

Transfett ökar risken för prostatacancer

Annons:
FAKTA

HÄR ÄR MATEN MED MEST TRANSFETT
• Pommes frites.
• Pajer och piroger.
• Feta kondisbitar.
• Chokladbollar.
• Småkakor.
• Kex.
• Godis.
• Snacks.
”Naturligt” transfett från kor och lamm finns i till exempel:
• Smör.
• Grädde
• Ost.
• Fett kött.
Ungefär hälften av det transfett vi får i oss per dag kommer från industriellt tillverkade transfetter och hälften är transfett från mejeriprodukter och kött.
Källa: Livsmedelsverket.

Läs mer om
Ännu ett skäl att undvika de sedan tidigare så diskuterade transfetterna - de ökar risken för prostatacancer.
Det har amerikanska forskare kommit fram till, skriver Svenska Dagbladet.
- En väl genomförd studie, säger svenske prostatacancerexperten Sten Nilsson till tidningen.
Prostatacancer är den vanligaste cancerformen i Sverige. Varje år får omkring 10 000 män beskedet att de har en lindrigare eller mer allvarlig form av cancern, skriver sjukvårdsrådgivningen på sin hemsida.
Nu har forskare vid det ansedda Harvarduniversitetet i Cambridge, Massachusetts kommit fram till att transfetter fördubblar risken för lindrig prostatacancer, skriver SvD.
Och materialet är gediget – hela 15 000 män har följts under 13 år och nu publiceras resultaten i Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention.
- Resultatet är en ny intressant pusselbit som jag tycker att det är väl värt att gå vidare med, säger Sten Nilsson, expert på prostatacancer och professor Radiumhemmet till tidningen.
Enligt Walter Willett visar resultaten att det nu är dags att på riktigt eliminera transfetter ur vår kost.

Även risk för hjärt- och kärlsjukdomar

Livsmedelsverket skriver att transfett ofta återfinns i livsmedel som innehåller mycket mättat fett, vilket innebär att hjärt- och kärlsjukdomar också är en del av i riskprofilen.
Men svensken i snitt äter inte särskilt mycket transfett, det handlar om cirka 2 gram per dag, uppger Livsmedelsverket, vilket är det rekommenderade intaget från världshälsoorganisationen WHO.
Livsmedelsverket flaggar i stället för att dra ner på det mindre farliga mättade fettet – som svensken får i sig 30-40 gram av varje dag. Det är 10-15 gram mer än rekommenderat dagligt intag.
För de människor som missköter sin kost finns det dock all anledning att de upp – Harvardforskarnas studie visar att den femtedel av männen som hade högst koncentration transfettsyror i blodet utstod en 121 procent högre chans att bli sjuka.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader