Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Hitta drömresan

Massor av Sistaminuten finns här!

Storlek på text:
Skriv ut text
Foto: GOODSHOOT Foto: GOODSHOOT

Supervitaminen!

Annons:
FAKTA

D-VITAMIN


D-vitamin bildas i kroppen när huden exponeras för ultraviolett ljus.
Det kan också tillföras via maten och genom kosttillskott. I riskgrupperna för D-vitaminbrist finns befolkningen i solfattiga länder, framför allt om de är mörkhyade, vilket kräver mer solbelysning för att bilda D-vitamin, personer som bär heltäckande kläder samt äldre som har svårare för att bilda  vitaminet.

D-vitamin skyddar mot:


Cancer.
Tandköttsinflammation.
Hjärt- och kärlsjukdomar.
Benskörhet.
Muskelsvaghet.
Tandlossning.

D-vitamin kanske motverkar:


Depression.
Diabetes.
MS.
Reumatoid artrit.
Parkinsons sjukdom.
Alzheimer.
Tuberkulos.
Influensa.

Så mycket bör du få i dig:


Rekommenderat dagligt intag för äldre personer, 60+, gravida och ammande kvinnor samt barn under 2 år är 10 mikrogram. Övriga 7,5 mikrogram. Överläkaren Mats Humble är en av dem som anser att dosen bör ökas. Upp till 50 mikrogram per dag anses riskfritt. Högre doser kan ge njursten.

Så här mycket innehåller en portion:


Lax, ål, makrill, sill, portion 125 g, vitamin-d, 16 mikrogram.
Abborre, gädda, 125, 2,5.
Kyckling, 100, 1,5
Lättmjölk, berikad, 200, 0,8.
Margarin, berikad, 10, 0,75.

Tips!


En multivitamintablett kan vara bra att ta om du känner att du
fuskat med fisken.

D-vitamin är forskarnas nya älskling. En supervitamin som verkar hjälpa mot det mesta.
Så njut av solen på bar hud och ät mycket fet fisk!
Plötsligt har D-vitamin fått stor uppmärksamhet i olika vetenskapliga tidskrifter. Forskarna hittar den ena nya, goda egenskapen efter den andra – och D-vitamin anses bland annat stärka immunförsvaret, motverka hjärt-kärlsjukdomar, diabetes, cancer, reumatism och depression!
–  En del av dem som tar antidepressiva läkemedel i dag, skulle kanske kunna ta D-vitamin i stället, säger Mats Humble, överläkare på akutpsykiatriska kliniken, Umas i Malmö.
Förr trodde man att D-vitamin bara var bra mot benskörhet och muskelsvaghet. Men nu vet man bättre.
–  Det finns stöd för att D-vitamin motverkar uppkomsten av flera vanliga cancerformer, säger Mats Humble. Till exempel grovtarmscancer och lymfom men även prostatacancer och bröstcancer.
Flickor som solat i tonåren löper 35 procent mindre risk för att få bröstcancer, visar en kanadensisk studie. Enligt en brittisk forskarrapport verkar det som om just D-vitamin kan hindra bröstcancer från att sprida sig.
Ju fler studier som görs desto fler fördelar hittar man. Genom att stärka immunförsvaret kan D-vitamin till exempel skydda mot influensa och kronisk ledgångsreumatism. Vitaminet påverkar även hjärnan positivt och lär vara bra om du inte vill drabbas av tandlossning och tandköttsinflammation.
Men i solfattiga Sverige får vi sällan tillräckligt av supervitaminet. Varannan svensk kan lida brist. Symptomen är diffusa i början, men tidiga tecken kan vara nedstämdhet och trötthet. Därför måste vi vara ute i solen, när den tittar fram, och låta den lysa mot naken hud under sommarhalvåret.
Just nu diskuterar forskarna konflikten mellan risk och nytta när det gäller solandet. Ett bra råd är att enbart sola 15-20 minuter men passa på mitt på dagen när det bildas mest D-vitamin.

Så får du i dig D-vitamin

Solen. Sola försiktigt under sommarmånaderna  men vistas ute under dagtid tjugo minuter, två till tre gånger i veckan med så mycket bar hud som möjligt.
Du kan inte använda solskyddsmedel eftersom det blockerar bildandet av D-vitamin. Under vinterhalvåret får du inte i dig någon D-vitamin av solen.
Fet fisk. Ju fetare fisk desto mer D-vitamin. Lax och ål är de fisksorter som innehåller allra mest. Strömming, sill och makrill är billiga D-vitaminkällor. Eftersom D-vitamin är fettlösligt kan det räcka med att äta fet fisk två till tre gånger i veckan. Genom den feta fisken får du också de nyttiga omega3 fett-syrorna.
Mera fisk. Hellefisk, den lilla hälleflundran och
regnbågsöring innehåller också en hel del D-vitamin. Men du får äta dubbelt så mycket jämfört med laxen för att få i dig samma mängd vitamin. Torskrom och sardiner är andra bra komplement.
Mjölk & margarin. För att hjälpa oss något med vitaminintaget är margarin, lättmargarin och vissa matoljor D-vitaminberikade. Även lättmjölk, mellanmjölk och ekologisk
mjölk har fått D-vitamin tillsatt. Äggula och trattkantareller innehåller
också vitaminet.



Smile! Fina tänder med D-vitamin.
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Allt om sockerberoende
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader