Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Fixa fint i hemma – med små medel

Massor av inredningtips hittar du här!

Storlek på text:
Skriv ut text
Maria Hansson tror på en varierad kost. Hon ratar att äta proteinrikt och kolhydratsfattigt. Foto: Anna-Lena Mattsson Maria Hansson tror på en varierad kost. Hon ratar att äta proteinrikt och kolhydratsfattigt. Foto: Anna-Lena Mattsson

Storbråket - För och emot fettdieten LCHF

Annons:
Är LCHF farligt?

Nej: Annika Dahlqvist.  Foto: Mikael Sjöberg Annika Dahlqvist. Foto: Mikael Sjöberg
Nej, vi som äter LCHF märker att vi blir friskare. Och om vi blir friskare innebär det att det inte finns några risker.
Varför inte?
Vi som är överviktiga tål inte kolhydrater så bra, därför är det bättre att öka mängden protein - och då framför allt animaliskt protein eftersom det är det som mest liknar vårt eget.
Vad bör man äta?
Animaliskt protein, sen ska man ersätta kolhydraterna med fett. Det höjer inte blodsockret.

 

Ja: Elisabet Rothenberg.  Foto: - - Elisabet Rothenberg. Foto: - -
Ja, särskilt om man tar det till extrema nivåer och även utesluter frukt och grönsaker.
Varför?
Man missar en massa näringsämnen som fibrer, vitaminer och mineraler. Täcker man dessutom hela sitt energibehov med hjälp av kött och fett så ökar det även risken för cancer.
Vad bör man äta?
Det man absolut inte ska plocka bort ur sin kost är fullkornsfibrer. Det är associerat med god hälsa och finns bara i kolhydrat­livsmedel som till exempel fullkornsris, fullkornspasta, grovt bröd och müsli.

Råden från forskarna

Maten som forskarna rekommenderar:
Frukt
Grönsaker
Fisk
Små mängder kött
Olivolja
Nötter
Bönor
Glas rött vin
Källa: Hans-Olov Adami, ­professor i cancerepidemiologi vid Karolinska institutet

Tidigare artiklar

"Fettdoktorn" Annika Dahlqvist sågar den nya svensk-amerikanska studien som visar att det är farligt att äta efter LCHF - mycket protein och få kolhydrater.

Hon avfärdar den som ett påhitt.

- Jag tror att de har vridit till uppgifterna så att det passar deras önskemål. Det är lätt att få till, säger Annika Dahlqvist.

Men forskningsledaren och KI-professorn Hans-Olov Adami försvarar resultaten.

En ny studie, gjord av Karolinska institutet och Harvarduniversitetet, visar att en diet på protein och fett leder till mellan fyra och fem fler fall av hjärt- och kärlsjukdomar per 10 000 kvinnor.

- Ju mer extrem man är i att ha ett högt proteinintag och lågt kolhydrat­intag, desto mer ökar riskerna. Det är det enda rimliga resultatet, jag är inte överraskad, säger forskningsledaren Hans-Olov Adami, professor i cancer­epidemiologi vid Karolinska institutet.

Läkaren Annika Dahlqvist, även känd som "Fettdoktorn", har under flera år förespråkat en kost baserad på fett och protein - något hon både risats och rosats för. Hon ger inte mycket för den nu publicerade studien, utan tror snarare att den är påhittad och att forskarna vridit till uppgifterna.

- Det är så små siffror så de har ingen betydelse. Det handlar om promille. Jag tror mer på erfarenheterna från oss som äter enligt LCHF, säger Annika Dahlqvist.

"Jag tror inte på den"

Hon får medhåll av bloggerskan Katrin Zytomierska som har skrivit boken "Dags att bli smal! LCHF på mitt sätt" och sajten LCHF-klubben.se dit även Annika Dahlqvist är knuten.

- Jag tror inte på den, det är alltid någon skit bakom sådana där studier. Jag har aldrig känt mig så hälsosam som när jag gått på LCHF, säger hon.

Men forskningsledaren Hans-Olov Adami tar kritiken med ro:

- Det finns så få studier som tittar på de långsiktiga effekterna av en sådan här kost, så även om resultaten är små är de helt i linje med övrig forskning.

Han och hans kollegor har under 16 år följt nära 44 000 kvinnor i Uppsalaregionen. I stället för en proteinrik kost med få kolhydrater rekommenderar forskarna en kost bestående av frukt, grönsaker, fisk och små mängder kött.

- Det här är ett område som präglas av emotioner och känslor. Men om någon vill ifrågasätta våra resultat får de genomföra en egen vetenskaplig studie först, säger Hans-Olov Adami. Bloggerskan Katrin Zytomierska.  Foto: Ylwa Yngvesson Bloggerskan Katrin Zytomierska. Foto: Ylwa Yngvesson

Ratar fettdieter

I mataffären träffar Expressen Nackabon Ann Jonsson, 28, som ratar att äta proteinrikt och kolhydratsfattigt.

- Jag är redan rädd för sådana dieter. Min mamma testade och hennes kropp reagerade dåligt. Hon fick problem med sitt hår och sina naglar, säger Ann som i stället tror på en mer varierad kost.

Uppmärksamheten runt proteinrika dieter som LCHF har exploderat de senaste åren och vuxit till en industri med kokböcker, sajter och tidningar. På nätbokhandeln Adlibris kokbokstopplista handlar tre av tio böcker om LCHF.

Livsmedelsverkets senaste kostråd rekommenderar varken en fettsnål eller fettrik kost. Ungefär en tredjedel av energiintaget bör komma från fett, 10-20 procent från protein och 50-60 procent från kolhydrater.

Annons:
Studien och fettdieterna

De senaste åren har allt fler hakat på trenden att äta protein- och fettrik kost samtidigt som de uteslutit kolhydrater, för att på så vis gå ned i vikt. Atkins och LCHF är två populära metoder.
Kilona har ofta rasat bort - men nu har forskare vid Karolinska universitet och Harvarduniversitet undersökt hur dieten påverkar människor på lång sikt. Forskare har följt nära 44 000 kvinnor i Uppsalaregionen under 16 år.
Resultatet visade att de som åt en proteinrik kost med få kolhydrater i högre grad har drabbats av stroke och hjärtsjukdomar.
En diet på protein och fett leder till mellan fyra och fem fler fall av hjärt- och kärlsjukdomar per 10 000 kvinnor.
Studien publicerades i medicintidskriften British Medical Journal i går.

MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
SEX & RELATIONER
MEST LÄST I DAG
Annons:
HOROSKOP
HÄLSA
SEX & RELATIONER
Annons:
HÄLSA
HÄLSA
Annons:
MAGASINET
RELATIONER
HÄLSA
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader