Hitta drömresan

Massor av Sistaminuten finns här!

Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Storlek på text:
Skriv ut text

Rätt mat ger gott hjärta och minne

Annons:
FAKTA

Mat som gör gott


• Specialkosten i studien innehöll antioxidanter, livsmedel med lågt glykemiskt index (GI), fullkornsprodukter, kostfiber och probiotika.
• Bland matvarorna fanns fet fisk, sojaprotein, blåbär, mandel, kanel, vinäger, fullkornsbröd.
• Antioxidanter hämmar bildandet och verkningarna av oxiderande föreningar. Finns i frukt och grönsaker.
• GI är ett sätt att ange hur snabbt och högt blodsockernivån stiger av kolhydrater. Långsamma kolhydrater, som finns i livsmedel med lågt GI, ger jämna glukosvärden.
• Probiotika är levande mikroorganismer, bakterier med positiv verkan på tarmfloran, och finns exempelvis i yoghurt.

Källa: Antidiabetic Food Centre, Lund, Nationalencyclopedin

För första gången har forskare visat att kost som kombinerar flera nyttiga livsmedel ger hälsoförebyggande effekter.
På bara fyra veckor sågs mätbara resultat för hjärta, kärl och till och med minne.
Sedan tidigare är det känt att enskilda livsmedel kan ha goda hälsoeffekter, men i studien vid Antidiabetic Food Centre vid Lunds universitet kombinerades flera olika bra födoämnen mot åldersdiabetes och hjärt- och kärlsjukdomar.
I studien ingick 44 friska överviktiga personer mellan 50 och 75 år som först fyra veckor åt vanlig kost. När de sedan fyra veckor åt den specialkomponerade kosten kom de påtagliga förändringarna.

Positiva effekter

Kolesterolet sänktes med 33 procent, blodtrycket med åtta procent och en riskfaktor för blodpropp med 26 procent. Även minnesfunktioner stärktes av kosten, som bland annat innehöll fullkornsprodukter och blåbär.
- Jag mådde väldigt bra. Dessutom var det både mättande och gott. Jag kände inget sug mellan måltiderna, säger Gullan Andersson, en av deltagarna i testgruppen, till SVT:s Sydnytt.
Enligt Inger Björk, professor i livsmedelsrelaterad nutrition och den som lett studien, finns ingen tidigare studie med liknande effekter på friska försökspersoner och resultatet är över förväntan.

Annette Fröstberg/TT
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader