Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Storlek på text:
Skriv ut text

Meningslöst med vitamintabletter

Annons:

Tar du någons sorts vitamintillskott regelbundet?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:

Tar du någons sorts vitamintillskott regelbundet?

Bara på apoteket såldes vitamin- och kosttillskott för 341 miljoner förra året.
Tillskott som är totalt verkningslösa enligt en ny stor vetenskaplig undersökning, rapporterar Ekot.
- Jag har aldrig ätit några tillskott, säger skidstjärnan Charlotte Kalla.
Den jättelika studien presenteras i dag i Archives of Internal Medicine, berättar Ekot.
Närmare 161 000 kvinnor mellan 50 och 79 år har deltagit i studien som har pågått sedan 1993.
Under de första fem åren intervjuades kvinnorna om sina vanor.
Omkring hälften av dem har tagit multivitaminer i 15 års tid.
2005 återkom forskarna för att se vilka som dött samt vilka, om några, cancer- och hjärtsjukdomar kvinnorna utvecklat, skriver Ekot.
Det är inte den första studie som drar liknande slutsatser – men resultatet slår ned som en bomb:
Enligt forskarna gör vitamintillskotten varken till eller ifrån.
- Huvudresultatet är att det inte hjälper, säger Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid institutet för miljömedicin på Karolinska institutet, till Ekot.

Frukt är bäst

Hon vill klargöra att studien inte visar hur människor som har dåligt näringsintag påverkas av vitamintillskott. Det kan alltså ha effekt för vissa, även om frukt är att rekommendera.
- Om vi tar en multivitaminburk och tittar på innehållet så har vi kanske tio olika vitaminer och mineraler. Medan när man tittar på vad olika frukter och grönsaker innehåller så blir det en lista med över tusen olika kemiska substanser, säger Alicja Wolk till Ekot.

Elitidrottare klarar sig utan

Tidigare har bland andra friidrottsstjärnan Carolina Kluft berättat att hon inte använder varken kost- eller vitamintillskott. Inte heller skidåkaren Charlotte Kalla använder sig av vitamin- eller kosttillskott, trots att hennes träningsmängd kräver en bra kost för att kroppen ska orka med den tunga belastningen. Charlotte Kalla har aldrig trott på kosttillskott.
- Jag har aldrig ätit några tillskott, säger skidstjärnan Charlotte Kalla i en intervju med Expressens Tomas Pettersson.
Wolk uppger att var tredje svensk tar vitamintillskott regelbundet. Bara på Apoteket såldes det olika tillskott för 341 miljoner kronor förra året, uppger Ekot.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader