Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Böcker & boktips

Här hittar du de hetaste böckerna.

Storlek på text:
Skriv ut text
CHOCKBILDEN. Barn som dricker läsk får sina tänder helt sönderfrätta. CHOCKBILDEN. Barn som dricker läsk får sina tänder helt sönderfrätta.

Läsken fräter sönder barns tänder

Annons:
FAKTA

ÖKAR RISKEN FÖR CANCER

En färsk studie
vid University of Minnesota som publicerades i februari i medicinska tidskriften Cancer Epidemiology, Biomarks and Prevention, visar att det räcker att dricka läsk mer än två gånger i veckan för att riskera att utveckla bukspottkörtelcancer.
60 000 kvinnor och män undersöktes under 14 år. De som drack mer än två läsk i veckan, fick en 87-procentigt ökad risk att insjukna i bukspottkörtelcancer.
Forskarna tror att en av orsakerna kan vara de höga insulinnivåerna i kroppen som triggar växten av cancerceller i bukspottkörteln.

TANDLÄKARNAS VÄRSTINGLISTA


Coca-cola har ett pH-värde på 1,8 , normalt skall det vara 7. Drycken står i en klass för sig menar flera tandläkare GT har talat med.
Alla sorters läsk.
Sport- och energidrycker.
Alla juicer och fruktdrycker (ej färskpressad).
Surt och sött godis.

Detta händer då man dricker läsk och sötade drycker ofta
: Den kemiska process som sätter i gång då man dricker orsakar cuppings, frätskador på tandens hårdvävnad. Det uppstår som skålformade erosioner, sönderfrätning. Skadorna behandlas med fluor och lagning. Allvarliga skador kan kräva nya tandkronor.

Hur ofta dricker du läsk och andra söta drycker?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Se resultat.
Så har andra svarat:

Hur ofta dricker du läsk och andra söta drycker?

GÖTEBORG. Här är bilden som visar hur läskdrickandet förstör dina barns tänder.
Nu slår tandläkarna larm.
- Inför sockerskatt, kräver Thoms Granlund, tandläkare hos Praktikertjänst.
Hos Praktikertjänst, som organiserar tandläkare som driver närmare 1 400 mottagningar i Sverige, har man sett en markant ökning av frätskador på barns och ungdomars tänder.
Det måste det till en attitydförändring, anser Thomas Granlund.
- De senaste decennierna har datorn blivit en del av våra liv.

Läsk bredvid

Då barnen sitter vid datorn är det snarare regel än undantag att det står läsk bredvid. Och därtill kanske en påse med sura och söta godisbitar.
Att sött inte är bra för tänderna vet vi men de sura dryckerna gör minst lika stor skada.
- Värstingen heter Coca-Cola, den innehåller både sött och surt och har ett pH-värde på 1,8 vilket gör den till en riktig rysare för oss tandläkare, säger Thomas Granlund.

Sportdrycker

Ökat drickande av sportdrycker är också ett orosmoment.
- Det är en bedrövlig utveckling ur tandhälsosynpunkt.
Men allvarligast är barnens läskvanor. Inte bara ur tandsynpunkt utan även diabetes typ 2 och barnfetma. Thomas Granlund.
- Ser vi att någon har så kallade cupping, frätskador på tänderna, erbjuder vi ett blodsockerprov för att se om det kan vara tecken på diabetes, en livslång sjukdom.

Förödande för hälsan

Att dricka läsk någon gång i veckan påverkar inte tänderna nämnvärt, lugnar Thomas Granlund, men att göra det dagligen eller flera gånger i veck-an är förödande för hälsan.


Har du frågor om hälsa och medicin? Mejla till våra experter Anna Bäsén och Anna Ottosson!
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Allt om sockerberoende
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader