Spelsugen?

Klicka in på Sveriges största spelsajt.

Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Storlek på text:
Skriv ut text
Peter Flennert, 45, snickare och egenföretagare från Stockholm dricker en och en halv liter läsk i veckan. "Jag har hört talas om forskningsresultaten men känner ingen oro". Foto: Roger Schederin Peter Flennert, 45, snickare och egenföretagare från Stockholm dricker en och en halv liter läsk i veckan. "Jag har hört talas om forskningsresultaten men känner ingen oro". Foto: Roger Schederin

Läsk och juice lika farligt som alkohol

Annons:
FAKTA

Hur mycket läsk dricker du? Känner du oro av forskningsresultaten?

Christoffer Sibom, 21, exponerings-ansvarig, Stockholm:
- Jag dricker minst en gång om dagen, kanske en halv liter. Jag känner ingen oro.

Babou Sarr, 20, arbetas på livsmedelsbutik, Danderyd:
- Jag dricker 30 centiliter i veckan, kanske. Jag är ingen storkonsument.

Hanne Lemeka, 20, servitris, Stockholm:
- Ungefär en liter i veckan. Jag känner mig verkligen inte orolig för forskningsresultaten.

Nasir Ashitifard, 49, försäljare, Västerås:
- Två gånger om dagen. Man känner ingen oro när man dricker, det är mer efteråt.

Larissa Galogan, 39, studerande, Vingåker:
- Två till tre gånger i veckan. Jag vet att det inte är så bra, men jag dricker mer Ramlösa.

LONDON/STOCKHOLM. Läsk och fruktjuice är lika farligt för levern som alkohol.
Ny forskning visar att en liter läsk om dagen kan orsaka lika stora skador som ett långvarigt alkoholmissbruk.
Det är de höga halterna av fruktsocker i läsk och juicer som är farligt för levern, visar en studie gjord i Israel.
Studien visade att personer som dricker en liter läsk eller färskpressade fruktjuicer varje dag löper fem gånger så stor risk att drabbas av fettlever - enligt experter beror det på att levern helt enkelt inte är designad för att kunna ta emot så stora mängder socker.

Skrumplever

- Fruktos ökar risken för fettlever, som kan leda till skrumplever eller cancer, säger doktor Nimer Assy enligt Daily Express.
Stergios Kechagias, docent och överläkare vid universitetssjukhuset i Linköping och expert på leversjukdomar, har genomfört en liknande studie i Sverige om snabbmat.
- Risken att få skrumplever av övernäring är mellan fem och tio procent.
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Allt om sockerberoende
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader