Snabba och söta kolhydrater är farligare för kvinnors hjärtan än för mäns, enligt en italiensk studie.
Men detta samband har inte kunnat ses i Sverige.
Resultaten från Italien ska hur som helst inte tolkas som att det är fritt fram för männen att gå lös på godispåsen, säger Alicja Wolk, professor i nutritionsepidemiologi vid Karolinska institutet.
- Vi borde alla äta hälsosamt, säger hon.
Större risk för män
En italiensk forskargrupp har studerat sambandet mellan kolhydrater i kosten och risken för hjärt-kärlsjukdom. I studien ingick 15 171 män och 32 578 kvinnor, som alla var friska och medelålders när studien inleddes. De fick svara på frågor om sina kostvanor, och följdes sedan under nästan åtta år. Under den tiden drabbades 305 män och 158 kvinnor av hjärt-kärlsjukdom. Risken totalt sett var alltså mycket större för männen, vilket var väntat.
Chips och ris
Däremot kunde forskarna se en tydlig riskökning för de kvinnor som åt mest snabba kolhydrater, exempelvis vitt bröd, chips och vitt ris, jämfört med de kvinnor som åt minst av sådana livsmedel. Risken var mer än dubblerad, ett samband som kvarstod efter statistiska justeringar för andra riskfaktorer som exempelvis rökning, motionsvanor och utbildningsnivå. Denna riskökning sågs inte hos männen.
Blodfetter
Enligt forskaren Sabina Sieri, som lett undersökningen, kan resultatet bero på hormonrelaterade skillnader i ämnesomsättningen som gör kvinnor mer känsliga för höga halter av blodfetter. Snabba kolhydrater, mat och godis med ett högt GI-värde som ger snabba blodsockerstegringar, ökar halten av skadliga blodfetter samtidigt som nivåerna av det goda kolesterolet HDL minskar.
Mycket fullkorn
Ett par andra studier har pekat i samma riktning som den italienska, som publiceras i medicintidskriften Archives of Internal Medicine. Men Alicja Wolk och hennes kollegor har inte kunnat se någon skillnad mellan kvinnor och män när det gäller hjärt-kärlrisk och kolhydratätande i de data som finns i Sverige. Kanske är det italienska vita brödet boven i dramat.
- I Sverige har vi en tradition med att äta ganska mycket fullkornsbröd, säger Alicja Wolk.