Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Storlek på text:
Skriv ut text

Kaffe kan skydda mot prostatacancer

Annons:
För män som dricker mer än sex koppar kaffe om dagen tycks risken att insjukna i dödlig prostatacancer minska med 60 procent, visar ny forskning.
En så stor kaffekonsumtion verkar också minska risken för andra former av prostatacancer med i genomsnitt nära 20 procent. Den positiva effekten finns oavsett om männen dricker vanligt eller koffeinfritt kaffe.
De nya rönen publiceras i den amerikanska tidskriften Journal of the National Cancer Institute.
Även de män i studien som drack en till tre koppar kaffe per dag minskade risken för dödlig prostatacancer, med 30 procent.
I förra veckan visade en studie vid Karolinska institutet att fem koppar kaffe om dagen halverar risken för den aggressiva varianten av bröstcancer, ett resultat som överraskade forskarna själva.

Största studien hittills

Få undersökningar har tidigare studerat sambandet mellan kaffekonsumtion och risken för den aggressiva formen av prostatacancer. Enligt forskarna vid Harvard School of Public Health är deras studie den största hittills i sitt slag.
Den baseras på data från närmare 48 000 amerikanska män som redovisat sin kaffekonsumtion vart fjärde år mellan 1986 och 2008. Under perioden drabbades drygt 5 035 personer av prostatacancer, varav 642 fick dödlig cancer eller en cancer som spridit sig till skelettet.
Forskarna betonar dock att forskningsresultaten måste bekräftas i nya studier från fler befolkningsgrupper.

P O Lindström/TT
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader