Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Hitta drömresan

Massor av Sistaminuten finns här!

Storlek på text:
Skriv ut text

Kaffe kan ge mindre bröst

Annons:
Kvinnor som dricker mycket kaffe kan få mindre bröst på kuppen, om de har en viss gen i en viss variant.
Å andra sidan minskar också risken för bröstcancer.
Man får ta det onda med det goda, enligt en ny svensk studie.
- Kaffedrickande kan påverka storleken på brösten en hel del, säger Helena Jernström, docent i experimentell onkologi vid Lunds universitet.
Det kanske kan verka lite udda att göra en vetenskaplig studie av hur kaffe påverkar byststorlek, men forskningen har en högst seriös grund. Normalviktiga kvinnor som har stora bröst med många bröstkörtlar, löper en större risk än andra att drabbas av bröstcancer. En tidigare studie från Jernström med kollegor har visat att kvinnor kan minska sin cancerrisk genom att dricka mycket kaffe, minst tre koppar om dagen. Jernström ville veta om det fanns en koppling: Om både kaffedrickande och bröststorlek påverkar risken för bröstcancer, kan då kaffedrickande och bröststorlek hänga ihop?
Och mycket riktigt. Mätningar på nära 270 friska kvinnor visade på ett klart mätbart samband mellan mycket kaffe och mindre bröst, vilket har publicerats i facktidskriften British Journal of Cancer.

Hormonbalans

- En förklaring skulle kunna vara att koffein hämmar celltillväxten, men det kan också vara så att kaffe påverkar kroppens hormonsammansättning. Kaffe är ju vår största källa till fytoöstrogener här i västvärlden, säger Helena Jernström och påpekar att fler studier behövs innan resultaten kan tas för vetenskaplig sanning.
Kaffet påverkar bara kvinnor som inte äter hormonpreparat och bara kvinnor som har en viss gen i en viss uppsättning, vilket ungefär hälften av befolkningen har. Genen ligger bakom tillverkningen av ett enzym som är inblandat både när kroppen bryter ned kaffe och det kvinnliga könshormonet östrogen.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader