Fixa fint i hemma – med små medel

Massor av inredningtips hittar du här!

Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Storlek på text:
Skriv ut text
Foto: Alex Staroseltsev Foto: Alex Staroseltsev

Grattis män - choklad skyddar mot stroke

Annons:

Tror du choklad minskar risken för stroke?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:

Tror du choklad minskar risken för stroke?

En liten chokladbit om dagen minskar risken att drabbas av stroke med 20 procent. Det visar en stor forskningsstudie vid Karolinska institutet.

För första gången slår forskarna fast att ljus choklad är lika bra som mörk choklad, skriver DN.

Att mörk choklad innehåller nyttigheter är känt sen tidigare. Man har även kunnat se att chokladen kan skydda mot stroke hos kvinnor. Nu visar en studie med över 37 000 män att så väl ljus som mörk choklad även skyddar män.

Ett forskningsteam på Karolinska institutet har låtit männen i åldrarna 49-75 år svara på en enkät om sina matvanor. De fick bland annat ange hur mycket och hur ofta de åt choklad.

Halv chokladkaka bra

När forskarna tio år senare samkörde svaren med socialstyrelsens patientregister hade nästan 2 000 deltagare fått stroke. Det visade sig att stroke var vanligare bland dem som avstod från choklad, skriver DN. De män som hade ätit mest, ungefär en halv chokladkaka i veckan, hade minst risk att drabbas.

- Vi har inga belägg för att det lönar sig att äta mer choklad än så. Då kanske man går upp i vikt i stället, och det ökar risken för sjukdom. Det spelar troligen ingen roll om man äter lite varje dag eller vid ett enda tillfälle, säger Susanna Larsson, forskare och nutritionsepidemiolog vid KI, till DN.

Innehåller flavonoider

Forskarna kan ännu inte förklara sambandet mellan choklad och minskad strokerisk. Men det troliga skälet är, säger de, att choklad innehåller så kallade flavonoider, en typ av antioxidanter som är skyddande för blodkärlen. De finns också i bland annat te, rött vin, lök och äpple.

Studien publiceras i dag på den medicinska tidskriften Neurologys hemsida. Enligt Susanna Larsson behövs dock fler studier innan man kan rekommendera en daglig dos av läckerheten.

- Men det känns bra att redan nu kunna motbevisa dem som tror att choklad är onyttigt, säger hon.

Annons:
Choklad

Choklad baseras på bönorna från kakaoträdet som ursprungligen härrör från västra halvklotets tropiska områden. Trädet odlades redan på 600-talet i Mellanamerika, och fördes till Europa av Christopher Columbus år 1502. De största exportörerna av kakao i dag är Elfenbenskusten, Ghana och Indonesien.
Redan för 500 år sedan började choklad användas för medicinska syften. Sentida studier har antytt att måttlig konsumtion av choklad motverkar risken för cancer och hjärtsjukdomar.

 

Källa: NE, Neurology (TT)

Du måste följa våra användarregler för att kommentera – du kan läsa dem i sin helhet här
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
SEX & RELATIONER
MEST LÄST I DAG
Annons:
HOROSKOP
RELATIONER
Annons:
HÄLSA
RELATIONER
Annons:
MAGASINET
HÄLSA
HÄLSA
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader