Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Spelsugen?

Klicka in på Sveriges största spelsajt.

Storlek på text:
Skriv ut text

Gå ner fem kilo på sex veckor

Annons:
Läs mer om
Minska i snitt fem kilo i vikt på sex veckor och förbättra dina värden - utan att räkna kalorier.
Nu kommer den proteinrika Csiro-metoden till Sverige.
- Det är ett vetenskapligt utprövat program som fungerar, säger Ingrid Larsson, klinisk näringsfysiolog vid Sahlgrenska universitetssjukhuset i Göteborg.
Om du fortsätter med dieten i totalt 12 veckor kan du minska i snitt 10 kilo. Metoden har tagits fram vid det australiska forskningsinstitutet Csiro, och i sitt ursprungsland har "Livslång hälsa med Csiro-metoden" blivit en succé. Nyligen kom boken ut i USA, och nu står Sverige på tur. Kärnan i metoden är en proteinrik, fettsnål kost. Den som följer programmet ska få i sig färre kalorier än vad han eller hon gör av med och därmed gå ner i vikt. - Att bara äta rätt saker räcker inte. Här finns en tydlig begränsning av mängden och därmed energin, och det skiljer den här metoden från andra som kommit på senare år, som GI och Atkins, säger Ingrid Larsson, dietist och medicine doktor, som har faktagranskat den svenska översättningen av boken.

Positiva effekter av protein

Metoden har också tagit fasta på positiva effekter av protein. I en studie vid Csiro fick 100 kvinnor följa ett kostprogram med fastställd energimängd under tolv veckor. Hälften höll sig till en proteinrik fettsnål kost, hälften till en kolhydratrik fettsnål kost. Den grupp som åt mer protein gick ner mer i vikt och blev av med dubbelt så mycket midjefett som de andra kvinnorna. - Det beror sannolikt på att en högre andel protein gör att man blir fortare mätt och alltså äter mindre, säger Ingrid Larsson. - Det här är något som de senaste årens forskning har visat. Jag tror att vi framöver kommer att vässa de rekommendationer vi har till överviktiga i dag, så att kostsammansättningen består av en större andel protein, säger Larsson. Csiro-metoden är utprovad för att ge en näringsmässigt väl balanserad kost, och viktminskningen leder till lägre blodtryck, lägre kolesterolvärde, blodsockernivå och insulinnivå. - Det är något som följer med all viktminskning.
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Allt om sockerberoende
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader