Fett är inte farligt att äta och Livsmedelsverkets kostråd borde skrotas omedelbart.
Eller raka motsatsen.
Två professorers åsikter var på rak kollisionskurs med varandra under hjärtläkarnas årsmöte.
Den som känner sig förvirrad över alla budskap om vad som egentligen är värst att äta, fett eller kolhydrater, kan trösta sig med en sak: experterna är inte eniga de heller.
Fettförespråkaren Fredrik Nyström, professor i internmedicin verksam vid universitetssjukhuset i Linköping, hör till dem som anser att det främst är kolhydratfrossande som ligger bakom fetmaepidemin.
Inte vetenskap
Livsmedelsverkets rekommendationer, som förespråkar att vi ska äta ganska små mängder fett, är inte vetenskapligt underbyggda och borde tas bort, enligt Nyström.
- Jag ser ingen poäng i att försvara någonting som vi så tydligt ser inte funkar. Det händer ju absolut ingenting med de patienter som försöker följa råden. De som vill pröva en lågkolhydratdiet i stället borde kunna få hjälp av dietisterna med att göra det, sade han.
- Visst, gärna för mig. Låt dem pröva. Låt tusen blommor blomma, svarade professor Stephan Rössner, överviktsenheten vid Karolinska universitetssjukhuset Huddinge, som var Nyströms motpart under debatten vid hjärtläkarnas möte i Uppsala.
Hänvisar till studier
Rössner är även ledamot i Livsmedelsverkets expertgrupp för kost och hälsa.
Både Rössner och Nyström hänvisade till olika vetenskapliga studier för att styrka sin respektive ståndpunkt i fettfrågan.
- Jag har svårt att hitta någon studie överhuvudtaget som visar att det är farligt att äta fett, sade Nyström, som har gjort egna experiment i ämnet.
Jättebra blodfetter
Bland annat ett där 18 unga försökspersoner skulle fördubbla sitt normala energiintag genom att äta flottig skräpmat i en månad – och de fick inte motionera.
- Hur går det, när man gör allting fel? Självfallet gick folk upp i vikt, rekordet var från 80 till 92 kilo på två veckor, men de fick jättebra blodfetter, sade Nyström.
- Det finns individer som av genetiska skäl tål mer fett än andra, men det gäller inte för flertalet, sade Rössner och visade en bild över kostrådens vetenskapliga bas: 72 studier som visar att fettkonsumtion, främst de mättade fetterna, ökar risken för hjärt-kärlsjukdomar och bara 8 studier som inte visar det sambandet.
- Jag ger väldigt lite för den där typen av befolkningsstudier, sade Nyström.
Fetma förkortar livet, var det enda budskap som debattörerna var helt eniga om.