Storlek på text:
Skriv ut text
Bra mat för diabetiker? Experterna är fortfarande oense. Foto: Jupiter Bra mat för diabetiker? Experterna är fortfarande oense. Foto: Jupiter

Fortfarande oklart om bästa diabetesmaten

Annons:
FAKTA

ALLVARLIG FOLKSJUKDOM

Diabetes räknas som en av de stora folksjukdomarna i Sverige. Omkring 350 000 personer har typ 2-diabetes (åldersdiabetes) och cirka 50 000 typ 1-diabetes (barndiabetes).
Båda varianterna kännetecknas av svårigheter att reglera blodsockret. Antingen producerar kroppen inte tillräckligt mycket insulin eller så reagerar cellerna inte på det insulin som kroppen behöver för att omvandla föda till energi. Det kan skada blodkärl, nerver och njurar och bidra till en för tidig död.
Cirka fem procent av kvinnorna och sju procent av männen i åldern 18–84 år hade diabetes enligt Folkhälsoinstitutets nationella folkhälsoenkät 2007. Dessutom antas en tredjedel av alla personer med diabetes ha sjukdomen utan att ännu veta om det.

Källa: Socialstyrelsen (TT)

Diabetiker: vilken kost tror du är bäst?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:

Diabetiker: vilken kost tror du är bäst?

Är du typ 2-diabetiker, dra ner lite på fettet eller kolhydraterna eller på båda och ät mycket grönsaker, baljväxter och fisk.
Några koppar kaffe eller ett glas vin är inte heller fel, visar en utvärdering av forskningen bakom kostråden till diabetiker.
Efter att ha granskat 600 vetenskapliga studier slår Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) fast att det vetenskapliga underlaget för kostråd till diabetiker är svagt. Det går därför inte att ge entydiga råd om hur en typ 2-diabetiker ska äta för att hålla blodsockret i schack och minska risken för hjärt-kärlsjukdom.

GI är bra


Men studierna ger visst stöd för att fisk, grönsaker, nötter och baljväxter kan minska risken för hjärt-kärlsjukdom och kanske också minska dödligheten. Att dra ner lite på fettet respektive minska på kolhydraterna har enligt SBU lika positiv effekt på vikt och blodsocker. Även mat med lågt GI (glykemiskt index) förbättrar värdena.
När det gäller mat med extremt lite kolhydrater men mycket fett, den kontroversiella LCHF-kosten, saknas studier av tillräckligt god kvalitet och man vet inget om dietens långsiktiga effekter för diabetiker.

Okej med vin


Glädjande för många diabetiker är att det är helt OK såväl att dricka kaffe och alkohol i måttliga mängder. Så kallad livsstilsbehandling, där fettsnål och fiberrik mat kombineras med motion, kan också skydda personer i riskzonen från att utveckla diabetes.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader