Hitta drömresan

Massor av Sistaminuten finns här!

Guider och tips

Drömresor till hela världen!

Storlek på text:
Skriv ut text
En genomsnittlig svensk äter 1,6 kilo kött i veckan. Foto: Björn Lundberg En genomsnittlig svensk äter 1,6 kilo kött i veckan. Foto: Björn Lundberg

Forskare: Rött kött orsakar cancer

Annons:

Hur ofta äter du kött?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Se resultat.
Så har andra svarat:

Hur ofta äter du kött?

Vi äter allt mer kött.
Samtidigt kommer allt fler larm att kött orsakar cancer och andra sjukdomar, skriver Dagens Nyheter.
- När det gäller tjock- och ändtarmscancer är sambandet klart bevisat, säger professorn Alicja Wolk till tidningen.
En genomsnittlig svensk äter 1,6 kilo kött i veckan.
Nu vill Internationella cancerforskningsfonden, WCRF, att konsumtionen ska minska kraftigt till ett halvt kilo i veckan.
Anledningen är allt fler studier som visar att kött är orsak till cancer och andra sjukdomar.
Dagens Nyheter skriver i dag om rött kött som ligger bakom flera fall av cancer, främst tjocktarms- och ändtarmscancer. Det är den tredje vanligaste cancerformen i Sverige som drabbar ungefär 6 000 människor varje år.
– När det gäller tjock- och ändtarmscancer är sambandet klart bevisat. Forskarna är helt överens. För de andra sjukdomarna håller bevisen på att ackumuleras, säger Alicja Wolk som är professor i nutrionsepidemiologi vid Karolinska institutet, till DN.

Fågel och fisk inte farligt

Forskare nämner också charkuteriprodukter som, precis som rött kött, även ökar risken för bland annat cancer i bukspottskörteln, strupen, lungorna och prostatan samt stroke och typ 2-diabetes.
Det går inte att säga specifikt vilket typ av kött som står för en högre riskfaktor, men generellt kan man skilja rött kött – alltså kött från nötboskap gris, får och getter – från fågel och fisk.
För fågel och fisk har forskarna inte sett någon riskökning alls.
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:

Nu väljer vi alkoholfritt

Dissar spriten - för hälsans skull Försäljningen av alkoholfritt på Systembolaget har ökat med 26 procent.

Brukar du välja alkoholfritt för hälsans skull?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Se resultat.
Så har andra svarat:

Brukar du välja alkoholfritt för hälsans skull?

Senaste artiklar
Annons:
Allt om sockerberoende
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader