Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Böcker & boktips

Här hittar du de hetaste böckerna.

Storlek på text:
Skriv ut text

Forskare: Köp ut till era barn

Annons:
Föräldrar, ge era ungdomar en ranson sprit i "veckopeng", uppmanar brittiska forskare.
Om de unga får alkohol av sina föräldrar dricker de mer ansvarsfullt än om de själva skaffar sprit på gatan, påstår forskarna.
Men svenska Folkhälsoinstitutet hävdar motsatsen - ju mer sprit ungdomar får av sina föräldrar ju mer super de.
Svenska folkhälsoinstitutet planerar en stor kampanj för att stoppa föräldrar från att köpa ut till eller bjuda sina barn på alkohol.
Men nu varnar brittiska forskare, i tidskriften BCM Public health, föräldrar från att förbjuda ungdomar från att dricka alkohol. Då flyttar man problemen från familjen ut på gatan.

Testade 10 000 ungdomar

I Liverpoolforskarnas studie har 10 000 ungdomar i åldrarna 15 till 16 år ingått. Ungdomar som själva skaffade alkohol drabbades av mer fyllerelaterade problem, som att utsättas för våld eller ha haft sex de ångrat, än unga som fått alkohol av sina föräldrar. En tidigare studie från Liverpool har också visat att ungdomar som drack tillsammans med sina föräldrar mer sällan söp sig fulla än unga som inte drack med sina föräldrar.
Liverpoolforskarna rekommenderar därför föräldrar att själva lära barnen umgås med alkohol och att låta dem konsumera en begränsad mängd varje vecka.

Kulturella skillnader

Men Folkhälsoinstitutet och svenska alkoholforskare hävdar raka motsatsen.
– Ju mer föräldrarna bjuder på alkohol desto mer berusningsdricker ungdomarna. Det har 20 år av svenska studier visat, säger alkoholläkaren Sven Andreasson.
Förklaringen till skillnaden mellan Sverige och Storbritannien kan vara kulturella, tror Sven Andreasson.
– Storbritannien har mycket större problem med ungdomsfylleri än Sverige. Och det är förstås viktigt hur mycket föräldrarna bryr sig om sina barn. Kanske det faktum att vissa brittiska föräldrar engagerar sig i sina ungdomars alkoholvanor överskuggar den negativa effekten av att de också bjuder dem på alkohol.
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Allt om sockerberoende
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader