Spelsugen?

Klicka in på Sveriges största spelsajt.

Hitta drömresan

Massor av Sistaminuten finns här!

Storlek på text:
Skriv ut text
Fetma beror inte bara på en gen - utan också på vad man stoppar i sig, enligt ny forskning. På bilden syns kinesiska Jilin, 8 månader, som väger 18,8 kilo. Fetma beror inte bara på en gen - utan också på vad man stoppar i sig, enligt ny forskning. På bilden syns kinesiska Jilin, 8 månader, som väger 18,8 kilo.

Forskare: Fetma orsakas inte av gen

Annons:
FAKTA

Miljoner överviktiga

• Fetma är en sjukdom som innebär att man äter mer än man förbränner.
• Fetma kan diagnosticeras via BMI (body mass index) som bygger på förhållandet mellan längden och vikten. BMI mellan 25 och 30 räknas som övervikt. Över 30 räknas som fetma.
• Enligt beräkningar är 2,5 miljoner svenskar överviktiga. Omkring 500 000 lider av fetma.

Källa: Sjukvårdsrådgivningen, NE (TT)

Du är inte slav under dina gener.
Det är budskapet från forskare i Lund som kommit fram till att matvanorna spelar större roll för vikten än om man har den mest kända riskgenen för övervikt och fetma.
Fetmagenen FTO (fat mass and obesity) är den hittills vanligaste fetmagenen man upptäckt. Omkring 17 procent har ärvt den av båda föräldrarna och ytterligare 40 procent har ärvt den av en förälder.
Bärare av riskvarianten av genen löper en ökad risk för fetma och övervikt, men nu kan forskare från Lunds universitet visa att det går att sätta genen ur spel genom bättre matvanor.
- Vi såg att de som har riskvarianten av genen och åt mycket fett fick en högre risk för fetma. Hos dem som åt mindre mängder fett ökade inte risken för fetma, trots den ärftliga risken, säger nutritionisten Emily Sonestedt till TT.

"Man är inte slav"

Resultatet kommer från undersökningen Malmö Kost-Cancer där deltagarnas kostvanor kartlades noga.
Emily Sonestedt drar slutsatsen att kostrådgivningen åt personer som riskerar fetma kan förändras och bli mer individuell.
- Man är inte slav under sina gener. Ändrade matvanor och regelbundna fysiska aktiviteter kan ta bort fetmagenens negativa effekter, säger hon.
Forskningsresultatet har publicerats i vetenskapstidskriften American Journal of Clinical Nutrition.
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Allt om sockerberoende
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Din rättelse:
Ajax loader