Fixa fint i hemma – med små medel

Massor av inredningtips hittar du här!

Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Storlek på text:
Skriv ut text
Foto: Kristoffer Wikström Foto: Kristoffer Wikström

För mycket kött ökar risk för stroke

Annons:

Proteinrik kost med lite kolhydrater ökar risken för hjärtsjukdom och stroke, visar en ny svensk-amerikansk studie som Dagens Nyheter och Upsala Nya tidning tagit del av.

Forskare vid Karolinska Institutet och Harvarduniversitetet har följt 43 000 kvinnor i Uppsalaregionen i 16 år i en av de största vetenskapliga undersökningarna hittills av lågkolhydratdieters långsiktiga effekter. 1 270 av kvinnorna drabbades av hjärtinfarkt eller stroke och risken att insjukna ökade i takt med att de höll igen på kolhydrater och åt mer protein. Hög andel växtprotein i maten var mindre skadligt än hög andel djurprotein.

Som ett exempel nämns att en minskning med kolhydratintaget med 20 gram – ungefär en småfranska – och en ökning av proteinintaget med 5 gram – ungefär ett kokt ägg – ökade risken för hjärt-kärlsjukdom med fem procent.

Studien har gjorts mot bakgrund av populära dietprogram som Atkins-modellen och rönen publiceras i British Medical Journal.

Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
SKÖNHET
MEST LÄST I DAG
Annons:
HOROSKOP
RELATIONER
Annons:
HÄLSA
RELATIONER
Annons:
MAGASINET
HÄLSA
HÄLSA
HÄLSA
HÄLSA
RELATIONER
Hälsa
Hälsa
Hälsa
Senaste artiklar
VIKT
VIKT
VIKT
RELATIONER
Hälsa
VIKT
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader