Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Storlek på text:
Skriv ut text

Folsyra halverar bröstcancerrisk

Annons:
Kvinnor som äter mycket folsyra nästan halverar risken för bröstcancer, visar en svensk studie. Särskilt överviktiga kvinnor får bättre skydd.
Nästan 12 000 kvinnor över 50 år har följts, skriver Dagens Nyheter. 392 av kvinnorna utvecklade bröstcancer medan den tio år långa studien pågick.
Bland dem som åt folsyra minskade risken för bröstcancer med 44 procent, visar undersökningen som publiceras i senaste numret av American Journal of Clinical Nutrition.
Studien visar också att en femtedel av de undersökta kvinnorna åt tillräckligt med folsyra. Livsmedelsverket rekommenderar 300 mikrogram men medelintaget i studien var 200 mikrogram.
Rapporten kommer inför det snart väntade beslutet från Livsmedelsverket om berikning av svenskt mjöl med folsyra.

Oanade konsekvenser


Frågan om mjölberikning är mångårig strid. Vitaminet skyddar mot den svåra fosterskadan ryggmärgsbråck och gravida rekommenderas därför att äta mycket av det, framhåller tillskyndarna av berikningen.
Kritikerna varnar för effekterna på andra än ofödda barn. Olika studier har också varit motstridiga uppgifter om sambandet mellan folsyra och cancersjukdomar.
En doktorsavhandling i fjol visade att lågt intag av vitaminet ökar risken för cancer i bukspottskörteln, medan det finns andra uppgifter om att mycket folsyra ger ökad allmän cancerrisk. Statens beredning för medicinsk utvärdering varnade i våras för oanade konsekvenser för resten av befolkning om svenskt mjöl berikas med folsyra.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader