Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Storlek på text:
Skriv ut text
ÄGGFROSSA i PÅSK? " Att få i sig mycket kolesterol 'r helt ofarligt", säger Annika Dahlqvist - men får mothugg. Foto: Mikael Sjöberg ÄGGFROSSA i PÅSK? " Att få i sig mycket kolesterol 'r helt ofarligt", säger Annika Dahlqvist - men får mothugg. Foto: Mikael Sjöberg

Fettdoktorns äggdiet kan vara farlig

Annons:
FAKTA

DET HÄR ÄR "FETTDOKTORN":

Annika Dahlqvist
, 61, är allmänläkaren som har gjort kampen för en fettrik kost till sin livsuppgift.
Hon fann sitt kall 2004 när hennes dotter prövade att äta mer fett och mindre kolhydrater. Dahlqvist la själv om sina matvanor, gick ner 18 kilo och blev friskare.
2005 anmäldes hon till socialstyrelsen. Efter två varningar från arbetsgivaren sa hon upp sig. Sedan dess ägnar hon sig åt att föreläsa och blogga om den fettrika kostens förtjänster.


FETTDOKTORNS TIDIGARE BRÅK:

AUGUSTI 2009
. Annika Dahlqvist dömer ut vaccinet mot svininfluensan. På Newsmill skriver hon att det är farligt. Experter på socialstyrelsen och Smittskyddsinstitutet rasar mot Dahlqvists utspel, som de menar sätter liv i fara. Dahlqvist förlorar ett jobb som jourläkare.

NOVEMBER
2008. I TV4:s "Kalla fakta" säger Dahlqvist att de traditionella kostråd som myndigheterna står bakom kan ha dödat många människor. Hon drabbar samman med bland andra barnläkaren Claude Marcus i en debatt i "Kvällsöppet". Efteråt kallar hon Marcus för "massmördare" på bloggen.

APRIL 2008
. Svenska förskolor får brev där det påstås att lättmjölk och margarin gör barn "slöa, sjuka och dumma". Avsändare: "hälsoprojektet Corpus livlina" men brevet hänvisar till Annika Dahlqvists blogg. Hon förnekar att hon skulle ha skrivit brevet men ställer sig bakom innehållet.

Tror du att fettdieten är skadlig?

Tack för din röst!
Du har redan svarat på frågan.
Visa resultat
Snittbetyg:

Tror du att fettdieten är skadlig?

Tidigare artiklar
Ät så många ägg du önskar - kolesterol är helt ofarligt.
Så lyder fettdoktorn Annika Dahlqvists påsktips.
- Hon vet inte vilken skada hennes kost orsakar, kontrar hjärtspecialisten Karin Schenck-Gustafsson.
Påsken närmar sig med stormsteg. Samtidigt blossar en infekterad debatt på nytt upp kring en av högtidens centralsymboler: ägget.
I en färsk artikel i Läkartidningen slår fyra professorer och överläkare fast den härskande teorin att mat med mycket kolesterol ökar risken för hjärtinfarkt.
"De senaste 15 åren har vi sett övertygande dokumentation av effekten av kolesterolsänkning på risken för hjärtinfarkt och stroke", skriver Anders G Olsson, Finn Bengtsson, Annika Rosengren och Per Tornvall i artikeln, som sammanfattar de senaste forskningsrönen.

"Hon vilseleder"


Professorerna hänvisar bland annat till studier som visar att dödligheten i kranskärlssjukdomar har halverats på två decennier - samtidigt som kolesterolnivåerna har minskat.
Forskarnas slusatser ifrågasätts av kontroversiella läkaren Annika Dahlqvist. Hon skriver på sin blogg: "Där hänvisar jag till Uffe Ravnskovs bok: Fett och kolesterol är hälsosamt. Han anser att kolesterol inte är orsakande till hjärtsjukdomarna som dessa personer får utan en samvariation som i sin tur orsakas av någon kromosomavvikelse."
Annika Dahlqvist anser att människor vilseleds av professorerna.
- Vi matas med samma gamla argument och förväntas bara tro på det som sägs. Men faktum är att kroppen styr sina kolesterolvärden själv, säger hon.

"Det är helt ofarligt"


Att vräka i sig ägg är därför totalt harmlöst, hävdar Dahlqvist.
- Det är det mest perfekta som man kan äta. Att få i sig mycket kolesterol är helt ofarligt.
Hon passar samtidigt på att slå ett slag för skinka, gräddiga såser, majonnäs och hemrullade kokosbollar på påskbordet - bara man aktar sig för kolhydraterna.

Hjärtspecialisten avråder


Karin Schenck-Gustafsson är överläkare och har specialiserat sig på hjärt- och kärlsjukdomar i 30 år. Hon avråder starkt från att överdriva äggintaget i påsk. För den som redan har besvär kan mathållningen i längden tvärtom innebära en livsfara, menar hon.
- Sedan fettdieten dök upp har vi fått fler patienter med skyhöga kolesterolvärden och hjärtinfarkter. Dahlqvist vet inte vad hon orsakar.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader