Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Hitta drömresan

Massor av Sistaminuten finns här!

Storlek på text:
Skriv ut text
SOCKERSYNDARE? Du kan få tillbaka din energi om du skippar snabba kolhydrater - dessutom minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Foto: Thinkstock SOCKERSYNDARE? Du kan få tillbaka din energi om du skippar snabba kolhydrater - dessutom minskar risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Foto: Thinkstock

Få tillbaka din energi

Annons:
FAKTA

Så får du kontroll på ditt blodfett


• Skippa sockerspäckade livsmedel som kakor, läsk och godis.
• Undvik färdiglagad mat - den innehåller ofta tillsatt socker.
• Motion förbättrar förhållandet mellan de bra och dåliga blodfetterna.
• Fettreducerad mat har ofta smakförstärkare i form av socker - håll koll.
• Ät mer grönsaker, rotfrukter, bär, fisk och magert kött.
• Oliv- och rapsolja samt fett från fisk har bra effekt på blodfetterna.
• Byt i nödfall ut sockerbitarna i kaffet mot ett annat sötningsalternativ.
• Försök få max 10 procent av ditt energiintag från socker.

Källa: Emily Sonestedt, Stockholms läns landsting

Sju sorters kakor - och en infarkt.
Färsk svensk forskning visar ett samband mellan socker och hjärt-kärlsjukdomar.
Alexandra, 21, fick tillbaka sin energi och gick ner i vikt när hon skippade sockret.
MÅR BÄTTRE NU. Alexandra Karlsson har nu blivit fri från sitt sockerberoende. "Det viktigaste är att man mår bättre", säger hon. Foto: Pontus FernemanRökning, stress och brist på motion är sedan tidigare kända orsaker till hjärtrelaterade sjukdomar.
Nu visar en studie utförd av forskare på Lunds universitet att även personer som äter mycket socker ligger i riskzonen.
Orsaken är att sockret rubbar balansen mellan fetterna i blodet, vilket i slutändan kan leda till åderförfettning, berättar Emily Sonestedt, doktor i medicinsk vetenskap.

Ökar skadligt fett i blodet

- Äter du till exempel mycket kakor, läsk och godis ökar nivåerna av de skadliga fetterna i blodet, säger hon.
I testet har man kartlagt 4 300 personers kostvanor och blodfettsnivåer. Sockersyndarna uppvisade ett betydligt sämre resultat än de som höll tillbaka på det söta.
Att äta fet mat påverkade dock inte blodfettet.
Samtidigt bekräftas tidigare kända rön om att måttliga mängder alkohol några gånger i veckan kan vara gynnsamt för hälsan. Även om överviktiga i större utsträckning har en dålig blodfettsprofil säger ens yttre lite om hur man mår inombords, påpekar Emily Sonestedt.
- Det här är saker som händer i blodet. Det är inte så att du lägger på dig och blir fet.

"Jag hade små sockernissar"

Alexandra Karlsson, 21, led under lång tid av sockerberoende utan att veta om det. Sedan i vintras har hon ratat de snabba kolhydraterna - och fått betydligt mer energi.
- I efterhand har jag förstått att jag hade små sockernissar som sprang i kroppen. Nu har jag fått ett lugn och bättre fokus.
Att hon tappat åtta kilo på kuppen ser hon mest en bonusgrej.
- Det viktigaste är att man mår bättre.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader