SäNK DITT
KOLESTEROL:
expertens
bästa knep
Undvik feta mejeriprodukter som smör och grädde som kan höja kolesterolvärdet och därmed öka risken för hjärt- och kärlsjukdomar. Välj i stället fleromättade fetter, till exempel olivolja, nötter, fisk.
Minst 30 minuter per dag. Det bränner kalorier och motverkar viktökning.
Magert kött - exempelvis vilt och fisk och ät mycket rotfrukter och frukt och grönt.
Rökning ökar dramatiskt risken för att få hjärt- och kärlsjukdomar.
Något glas vin då och då anses skydda mot kärlsjukdom, men dricker du för mycket riskerar du andra sociala och medicinska problem.
257 patienter deltog i den nya studien
De 257 vuxna patienter som deltog var diagnostiserade med höga blodfettsnivåer och tillhörde en riskgrupp för hjärt-kärlsjukdom.
Förutom självtestning och blodprov på vårdcentralen fick patienterna berätta om sitt medicinintag.
Efter 12 månader upplevde 45 procent av patienterna att självtestet hade ökat deras motivation att ta sin medicin mot förhöjda blodfetter.
Mer än hälften av den vuxna medelålders befolkningen har höga kolesterolvärden och ligger i riskzonen att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.
Men många patienter slarvar med att ta sina mediciner.
Självtest kan vara lösningen - som kan rädda liv.
- Det här visar att man blir mer engagerad om man får ett omedelbart kvitto på hur ens värden ser ut, säger professorn Anders G Olsson.
Höga blodfetter kan drabba i princip vem som helst och ger inga symptom förrän de resulterar i exempelvis en hjärtinfarkt.
- Det är inte bara 50 plus eller överviktiga som drabbas av för höga kolesterolvärden utan ett fåtal har en ärftlig rubbning och därför är det viktigt att också undersöka sitt kolesterolvärde när man gör ett läkarbesök, säger Anders G Olsson, professor emeritus i invärtes medicin vid Hälsouniversitetet i Linköping, specialist i kardiologi och verksam vid Stockholm Heart Center.
Omkring 35 000 dör av hjärt- och kärlsjukdomar årligen och den enskilt största dödsorsaken är hjärtinfarkt - där spelar kolesterol stor roll.
Slarvar med medicinen
Trots det slarvar många patienter med att ta sina mediciner mot "det onda" blodfettet, LDL-kolesterolet.
Men nu visar en ny studie som genomförts på 17 centra i Sverige, att patienter som själva mäter sitt kolesterol får större förståelse för sjukdomen och mer motivation att ta sina mediciner.
Än finns inget självtest på marknaden. I dag får man gå till vårdcentralen för att få reda på sina värden. Det kan rädda liv.
- Om fler blir medvetna om sitt kolesterol kan det hjälpa till att öka engagemanget att välja rätt kost med tanke på sin hjärtkärlhälsa, säger Anders G Olsson.
"Beskedet var en chock"
Helena Kristiina Åman, 59, från Sundbyberg är en av dem som deltagit i studien.
Hon cyklade till och från jobbet, hon simmade och hade slutat röka för 30 år sedan. Därför kom det som en chock för henne när hon drabbades av en hjärtinfarkt 2008.
- Min mamma dog av sitt dåliga hjärta, men jag hade aldrig haft några sjukdomar och trodde att jag var frisk. Det var en chock att få veta att man skulle äta mediciner resten av livet och dessutom låg i riskzonen för fler hjärtinfarkter, säger hon.
Sedan dess är hon mycket noga med medicinerna.