Hitta drömresan

Massor av Sistaminuten finns här!

Har du tur?

Du kan bli miljonär. Ta chansen här!

Storlek på text:
Skriv ut text
Rätt kost kan lindra smärta lika bra som receptfria värktabletter. Frukt, bär och nötter innehåller ämnen med koppling till smärtlindring. Foto: Mikael Sjöberg Rätt kost kan lindra smärta lika bra som receptfria värktabletter. Frukt, bär och nötter innehåller ämnen med koppling till smärtlindring. Foto: Mikael Sjöberg

Ät rätt – slipp smärtan

Annons:
FAKTA

Här hittar du kosten som ger dig lindring

Omega 3
Makrill
Sardin
Sill
Ansjovis
Sik
Tonfisk
Lax
Jordnötter
Pecannötter
Sesamfrön
Paranötter

Antioxidanter
Avocado
Apelsiner
Broccoli
Blåbär
Tranbär
Jordgubbar
Grapefrukt
Kiwi
Morötter
Spenat
Tomater

Flavonoider
Äpplen
Broccoli
Röda druvor
Lök
Mörk choklad
Nypon

Tidigare artiklar
Läs mer om
Lax, nötter, nypon och mörk choklad kan sätta stopp för värken.
Maten innehåller viktiga smärtlindrande ämnen.
- Inflammationer dämpas med rätt kost, säger Bo Ringertz, överläkare vid Karolinska universitetssjukhuset i Solna.
Svenskarna köper receptfria värktabletter för nästan 900 miljoner kronor per år. Läkemedelsbolagen vill att vi ska köpa ännu fler och spenderar 180 miljoner kronor om året på reklam.
Samtidigt kan det räcka med nya kostvanor för att slippa kronisk smärta.
Överläkare Bo Ringertz har lett en studie som visar att reumatiska smärtor minskar med glutenfri vegankost.
– Fast det är svårt att leva ett normalt liv med så hårda kostvanor.

Solljus bra källa


Mats Humble, överläkare och psykiater, håller föreläsningar om kostens påverkan på vår hälsa. Han anser att D-vitaminbrist måste uppmärksammas mer.
– Även mindre uttalade bristtillstånd kan öka risken för inflammatoriska sjukdomar som leder till smärta, säger han.
Förutom fet fisk och mjölk är även vanligt solljus en bra källa till D-vitamin.
Omega-3 har också gett goda resultat för att minska smärta. 250 patienter med smärta i nacke och axlar ingick i en studie vid universitetet i Pittsburgh. Av dessa kände 60 procent en förbättring efter att ha ätit omega-3 under tre månader.

Vill se mer forskning


Även så kallade flavonoider och antioxidanter kan ha en koppling till smärtlindring. En engelsk studie med 25 000 personer visade att antioxidanten karoten också skyddar mot ledvärk. De som utvecklade artrit, kronisk inflammation i lederna, hade 40 procents lägre dagligt intag av karotenoider än de som inte fick sjukdomen.
Bo Ringertz tror att kosten ha effekt på inflammationer som leder till smärta. Bekymret är att det forskas för lite.
– Det finns inga stora vinster att göra på livsmedel i det avseendet, därför finns det inte heller mycket forskning, säger Bo Ringertz.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader