Lev som en smal människa och gå ned i vikt för gott. Det är faktiskt så enkelt.
En ny stor studie, där 121 000 amerikanska män och kvinnor följts i upp till tjugo år, bevisar att små förändringar har stor betydelse för vikten på sikt.
Vart fjärde år fick studiedeltagarna svara på frågor om mat och livsstil. De som höll vikten eller gick ned i vikt avslöjar de smala människornas hemligheter. Nyckeln är att öka sitt intag av: Grönsaker, yoghurt, nötter, fullkornsprodukter och frukt. De smala drack mjölk, sockerfri läsk och måttligt med alkohol. De tränade, tittade sällan på tv, hade aldrig rökt och sov mellan sex och åtta timmar per natt.
Studiedeltagarna som gick upp i vikt, däremot, åt mer av: Chips, potatis, läsk, fruktjuice, rött kött, charkuterivaror, smör, godis och desserter samt förädlade gryn som vitt vetemjöl. De hade också en rad negativa livsstilsmönster: De var stillasittande, tittade mycket på tv, drack mer alkohol och sov mindre än sex timmar per natt eller mer än nio timmar.
Styrkan med studien, som publicerades i går i den vetenskapliga tidskriften New England Journal of Medicine, är att den är stor och välgjord. Den ger stöd för att det är effektivt att äta enligt GI-metoden. Snabba kolhydrater som chips och läsk hamnar på listan över viktfällor, medan långsamma kolhydrater som grönsaker och fullkorn ger minus på vågen.
Att smör, charkuterivaror och alkohol är viktfällor förvånar knappast någon. Det är väldigt kaloririka livsmedel.
Mer förvånande är kanske att rött kött och potatis listas som viktfaror. En felkälla kan vara att studien inte tar hänsyn till tillagningen eller tillbehören. Rött kött ackompanjeras ju gärna av feta tillbehör som såser, kryddsmör och potatisgratäng. Och amerikaner äter som bekant gärna sin potatis friterad... Så än är det inte dags att helt bannlysa rött kött eller potatis!
Studien visar också att yoghurt och nötter är smarta genvägar till viktnedgång. Förklaringen kan vara att yoghurt ändrar tarmfloran vilket kan påverka vikten. Dessutom ökar kalcium fettförbränningen och hämmar fettupptaget. Att nötter - i måttlig mängd - är viktminskande kan bero på att de mättar bra per kalori, jämfört med andra snacks. En del av nötternas kaloriinnehåll avgår dessutom som värme när de omsätts i kroppen, en del tas faktiskt inte upp alls.
Men den allra viktigaste lärdomen från studien är ändå denna: Många små förändringar, både när det gäller mat- och dryckesvanor, motion, tevetittande och sömn, ger stora resultat på vågen!