Storlek på text:
Skriv ut text
Foto: Siri Stafford Foto: Siri Stafford

Alkohol skadar kvinnor snabbare

Annons:
FAKTA

Serotonin och alkohol


Serotonin bildas och lagras i nervceller, mastceller och blodplättar samt i vissa hormonproducerande celler.
Den fungerar framför allt som signalsubstans i ett flertal viktiga nervbanor, bland annat dem som har att göra med sinnesstämning, välbefinnande, oro, sömn och vakenhet samt impulskontroll.

Enligt studien får män och kvinnor lika allvarliga skador på serotoninfunktionen vid långvarig och problematisk alkoholkonsumtion, men kvinnor drabbas snabbare.

Det är oklart om hjärnans serotoninsystem kan återhämta sig efter ett avslutat missbruk. Forskning visar dock att andra alkoholrelaterade skador i hjärnan kan läka ut efter lång tids nykterhet.

Källa: Nationalencyklopedin, Göteborgs universitet (TT)

Kvinnor drabbas tidigare än män av hjärnskador vid hög alkoholkonsumtion. Efter fyra års problematiskt drickande hade serotoninsystemet försämrats med 50 procent, visar en ny studie. För män dröjde det tolv år.
Serotoninfunktionen reglerar bland annat impulskontroll och sinnesstämning.
– Vår hypotes är att långvarig alkoholkonsumtion påverkar serotoninsystemet negativt. Vi ser ett samband, även om vi inte vet hur det såg ut innan personerna började med alkohol, säger Kristina Berglund, forskargruppens representant vid Göteborgs universitet.

Kvinnor känsligare

Det är känt sedan länge att kvinnor är mer känsliga för alkoholens skadeeffekter. Men att även de kemiska ämnena i hjärnan är mer lättpåverkade är nytt, enligt Berglund.
TT: Varför är kvinnor känsligare?
– Alkohol är vattenlöslig. Och eftersom kvinnor består av mer fett blir alkoholen mer koncentrerad i våra kroppar. Dessutom är vi mindre. Kvinnor och män bryter också ner alkohol på olika sätt i kroppen.
42 personer med alkoholberoende ingick i den tvärvetenskapliga studien vid Sahlgrenska akademin och psykologiska institutionen. Resultaten, som jämfördes med en kontrollgrupp på 28 personer, publiceras i tidskriften Alcoholism: Clinical and Experimental Research nästa år.

Tolv flaskor i veckan

Kristina Berglund poängterar att undersökningen måste följas upp med ytterligare studier för att se om hypotesen håller.
– Samtidigt är det viktigt att visa på det här, om det ligger någonting i det vi ser, säger hon.
Forskargruppen kommer även att studera vilka psykologiska effekter den försämrade serotoninfunktionen haft på deltagarna i studien.
De personer som ingick i studien drack ungefär lika mycket alkohol oavsett kön – cirka tolv flaskor vin i veckan. De fick själva definiera hur länge de haft ett problematiskt drickande.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader