Sugen på storstadssemester?

Då är det här sajten för dig!

Fixa fint i hemma

Guider & inspiration till trädgård & hem.

Storlek på text:
Skriv ut text
Foto: Darren Wise Foto: Darren Wise

11 anledningar att älska kaffe

Annons:
Här får du 11 riktigt goda anledningar till att njuta av ditt kaffe med gott samvete. Kaffe skyddar dig mot en rad sjukdomar - och gör dig och andra gladare.

1. Du blir uppiggad

Det är koffeinet i kaffet som står för den uppiggande effekten. Det stimulerar centrala nervsystemet och stärker ditt korttidsminne, din uppmärksamhet och hjärnans förmåga att bearbeta information. Koffeinet binds till receptorer i hjärnan som gör att nivån av signalämnena dopamin och serotonin ökar. Det påverkar din hjärnas belöningscentrum, gör att du blir på gott humör och ger dig en känsla av fräschör. Studier från universitetet i Barcelona visar att effekten håller i sig upp till 5 timmar.

2. Din hjärna skyddas mot demens och Parkinsons sjukdom

Det finns en del som tyder på att det inte enbart är korttidsminnet som blir bättre av kaffe. En finsk-svensk studie i Journal of Alzheimer’s Disease visar att kaffedrickande minskar risken att drabbas av demens. I studien gjorde tre koppar kaffe dagligen att äldre kvinnor fick bättre minne, det gjorde att deras risk att drabbas av Parkinsons sjukdom minskade med upp emot 80 %. Skyddet mot Parkinsons beror på att kaffe förhindrar en minskning av hormonet dopamin i hjärnan. Parkinsons sjukdom är kännetecknet för förlust av dopaminproducerande celler.

3. Du får en positivare inställning till andra

Kanske ska du förse din chef med en kopp rykande hett kaffe nästa gång du ska ha löneförhandling; man tänker nämligen positivare när man har en kopp varmt kaffe i handen. Amerikanska forskare gav i ett försök testpersoner antingen en kopp varmt kaffe eller en kall dryck i handen när de presenterades för en ny bekantskap. De som fick det varma kaffet kände större glädje över den nya bekantskapen och fick varmare tankar för personen mitt emot.

4. Risken att drabbas av bröstcancer minskar

Den svenska forskaren Helena Jernström har kommit fram till att kaffe minskar risken för bröstcancer eftersom koffein hämmar celltillväxten i bröstet. Och kaffe har inte bara en förebyggande effekt, det förbättrar också prognosen för dem som drabbats av bröstcancer. Effekten får du, om du dricker minst tre koppar per dag och har gentypen CYPIA2 – och det har cirka hälften av alla svenska kvinnor.

5. Din lever skyddas mot cancer

Enligt en japansk studie minskar en enda kopp kaffe risken för att få levercancer. Studien bygger på försök med råttor som matats med pulverkaffe. Flera studier visar dessutom att kaffe skyddar levern mot skador orsakade av stor alkoholkonsumtion. Tyvärr går det inte att bota baksmälla efter en våt kväll med kompisarna med en kanna koffein. Det skulle bara orsaka irriterad mage och torka ut dig ytterligare.

6. Du kan undvika gallsten

Om du dricker tre koppar kaffe per dag minskas din risk för gallsten med 40 procent. Forskare vid Harvard School of Public Health har följt 46 000 män under tio år och funnit att ju mer kaffe, desto bättre, när det handlar om att undvika gallsten. Forskarna förmodar att det aktiva ämnet är koffein, eftersom det gör att gallblåsan drar sig samman och töms oftare, så att inga stenar hinner bildas.

7. Din risk att få typ 2-diabetes minskar

Varje kopp kaffe minskar risken för att utveckla typ 2-diabetes. Forskarna vet inte exakt vilka ämnen i kaffet som ska ta äran åt sig för den positiva effekten, koffeinfritt kaffe fungerar lika bra, så man förmodar att det måste bero på kaffets många antioxidanter eller dess innehåll av magnesium. En studie gjord vid Harvard School of Public Health visar, att kvinnor som dricker sex koppar kaffe dagligen löper cirka 40 procent lägre risk att utveckla typ 2-diabetes. Resultatet backas upp av flera inhemska studier samt studier från bland annat Australien och England. En svensk studie gjord på 8 000 personer visar, att kvinnliga storkonsumenter av kaffe minskar sin risk att få typ 2-diabetes med hela 75 procent.

8. Ditt hjärt-kärl-system stärks

Direkt efter att du druckit kaffe ökar ditt blodtryck och din puls, men det är ofarligt eftersom trycket sjunker igen efter ett par timmar. En norsk studie av mer än 23 000 sjuksköterskor visar att 1–3 koppar bryggkaffe per dag minskar risken att dö av hjärt-kärlsjukdom med 24 procent. Detta stöds av flera amerikanska studier som också visar att människor som dricker kaffe löper lägre risk att få problem med hjärtat.

9. Du hjälper magen

Många förknippar kaffe med något som irriterar magen och gör att den producerar mer syra. Men mörkrostade kaffebönor innehåller faktiskt ett ämne som minskar magens syraproduktion. Forskare vid universitetet i Wien har kommit fram till att kaffe är rikt på ämnet N-metylpyridinium som till synes blockerar cellernas syraproduktion. Om du dricker mycket kaffe kan andra ämnen, bland annat koffein, dock fortfarande vara besvärande för magen.

10. Din risk att få tarmcancer minskar

Med fyra koppar kaffe dagligen kan du minska risken att få tarmcancer, visar en svensk studie. Man förmodar, att det beror på att maten transporteras snabbare genom systemet när du dricker lite kaffe, och att kaffe minskar kroppens utsöndring av gallsyror.

11. Din träning fungerar ännu bättre

Forskning på tio cyklister som först fick koffeinfritt kaffe och senare vanligt kaffe en timme före träning har visat att uthålligheten signifikant förbättrades efter intaget av vanligt kaffe. Cyklisterna, som ansträngde sig till sitt yttersta, klarade en kvart längre efter intag av 330 mg koffein, och samtidigt bedömde de att det inte hade varit så ansträngande som då de drack koffeinfritt kaffe före. Förmodligen eftersom kaffe påverkar det sympatiska nervsystemet. Även fettförbränningen var väsentligt förbättrad efter intag av koffeinhaltigt kaffe, medan kolhydratförbränningen inte påverkades.
Annons:
MEST LÄSTA HÄLSOARTIKLARNA
Annons:
Annons:
Senaste artiklar
Annons:
MEST LÄST I DAG
Annons:
Annons:
HÄLSA

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader