Snabba kolhydrater ökar diabetesrisk
De som äter långsamma kolhydrater minskar däremot kraftigt risken för sjukdomen.
Studien har pågått under 20 år och omfattar 85 000 kvinnor i USA. Resultaten publiceras i tidskriften American Journal of Clinical Nutrition, skriver Dagens Nyheter.
Splittrad forskarvärd
Frågan om kost och diabetes har länge splittrat forskarvärlden och i Sverige debatterades frågan flitigt nyligen. Socialstyrelsen – som länge har rekommenderat kolhydrater framför fett – öppnade dörren för läkare som vill råda sina patienter att dra ner på kolhydraterna och i stället äta mer fett.
Den kursomläggningen tycks nu alltså få stöd av de nya forskningsresultaten. Socialstyrelsen håller just nu på med en översyn av sina allmänna rekommendationer.
Av TT
expressen@expressen.se




