Viktoria nekas resa till Ullared eftersom bostadsbolaget inte kan erbjuda bussar med plats för permobil. Foto: Privat
Viktoria nekas resa till Ullared eftersom bostadsbolaget inte kan erbjuda bussar med plats för permobil. Foto: Privat
Gekås i Ullared. Foto: Robin Aron

Gekås i Ullared.

 Foto: Robin Aron
Viktoria tycker att alla rullstolsburna ska få chansen att kunna åka med när bostadsbolaget anordnar bussresor till Ullared. Foto: Privat
Viktoria tycker att alla rullstolsburna ska få chansen att kunna åka med när bostadsbolaget anordnar bussresor till Ullared. Foto: Privat

Viktoria nekades resa till Ullared – för att hon sitter i rullstol

Publicerad

Viktoria Andersson, 23, blev inbjuden till en Gekåsresa av det kommunala bostadsbolaget Poseidon. Men när Viktoria kontaktade Poseidon blev det ett nej. Bolaget kan inte ordna fram en buss med plats för rullstol.

– Jag är jättearg, vansinnig. Jag tycker att det ska vara allas rättighet att få åka med, säger Viktoria.

Bostadsbolaget Poseidon har satt upp en inbjudan om en gratis resa till Gekås i Ullared för alla sina boende i ett bostadsområde i Olskroken, Göteborg. Viktoria Andersson, som har diagnosen dyskinetisk CP och sitter i rullstol, tyckte direkt att det var en jätterolig idé.

– Jag kontaktade Poseidon om Ullaredresan. Jag beskrev att jag sitter i rullstol och allt sådant där. Och så fick jag svar där de sa att de kanske skulle fixa en buss med plats för mig.

Viktoria kontaktade snart igen en av de anställda på bolaget för att se om de hade ordnat fram någon buss med plats för rullstol. Men den här gången fick hon i stället ett nej från Poseidon.

– De sa att de inte kunde ordna det för den här resan, men kanske för framtiden, säger Viktoria.

"Jag kämpar för alla"

Viktoria är inte bara arg på det faktum att hon inte kan åka med till Ullared. Hon är också arg på hur bostadsbolaget har hanterat saken. Viktoria menar att inbjudan riktar sig till alla boende, men trots det får alla inte möjlighet att åka med.

– De sa att de kanske skulle omformulera sig för sina framtida inbjudningar. Men jag vill att de ska ha bussbolag där permobiler kan åka med, säger hon.

Viktoria är noga med att påpeka att hon inte uppmärksammar det här bara för sin egen skull. Det finns fler boende som sitter i rullstol och som också borde få chansen att åka till Ullared.

– Det är inte bara mig själv jag kämpar för. Jag kämpar för alla.

Viktoria har skickat in en anmälan till diskrimineringsombudsmannen efter händelsen.

Vad vill du säga till Poseidon?

– Att de ska fixa så att alla är välkomna. Det är många som vill åka som sitter i min sits, säger Viktoria Andersson.

GT har kontaktat en anställd vid Poseidon som Viktoria har varit i kontakt med. Personen vill inte uttala sig och hänvisade frågan till distriktschefen Annicka Thorin, som inte kunnat nås för en kommentar. Inte heller någon annan chef vid bolaget har kunnat nås.

Erik Göthlin
Erik Göthlin

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida