Spyker-vd:n Victor Muller och Saab:s vd, Jan-Åke Jonsson. Foto: Henrik Montgomery / Scanpix
Spyker-vd:n Victor Muller och Saab:s vd, Jan-Åke Jonsson. Foto: Henrik Montgomery / Scanpix

Victor Muller om förhandlingarna

Publicerad
Uppdaterad
Victor Muller kommer ut som vinnare efter en hård förhandlingsprocess.
Den har satt sina spår.
- Det syns om jag tittar mig i spegeln. Det är ingen vacker syn, sa Spyker-vd:n när han presenterade köpet av Saab.
Victor Muller har kämpat i flera månader, men på tisdagskvällen kunde han slutligen komma med beskedet att Spyker köper Saab.
Samtidigt jublade de anställda på Saabs fabrik i Trollhättan vars jobb räddas av affären.
Spykers vd inledde presskonferensen där köpet tillkännagavs med att tacka för det stöd givits under förhandlingarna:
– Utan det stödet hade vi inte stått här i dag, sa Victor Muller och syftade bland annat på Saab-fans världen över.
Victor Muller vittnade om att förhandlingarna varit långdragna, och att de inneburit lite nattsömn.
– Jag har inte fått mer än 15 timmars sömn under de fem dagar som jag varit i Sverige, sa Victor Muller.

Krävande process

Processen har varit krävande för Spyker-vd:n:
– Och det syns om jag tittar mig i spegeln. Det är ingen vacker syn, sa han.
Victor Muller tog upp det faktum att det är en liten biltillverkare som köper en stor.
Enligt Spykers vd var den globala lågkonjunkturen och dess effekter en av anledningarna till att det kunde ske.
– Det är en perfekt storm.
Victor Muller tror att Saab och Spyker kommer att kunna komplettera varandra på ett sätt som innebär synergieffekter.

Hyllade regeringen

Victor Muller avslutade med att hylla den svenska regeringens insatser i affären.
– Dessa har varit väldigt undervärderade.
Saab:s vd, Jan-Åke Jonsson, deltog också på presskonferensen:
- Jag är glad att vi nu har tryggat framtiden för Saab och signerat ett kontrakt med en ny ägare och jag tackar alla som stöttat Saab, sa Jan-Åke Jonsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER