Leif Mannerström hyllar sin hemstad "Det finns femton bra restauranger här", säger han. Foto: Anna Rut Fridholm
Leif Mannerström hyllar sin hemstad "Det finns femton bra restauranger här", säger han.  Foto: Anna Rut Fridholm

"Vi har femton bra restauranger i stan"

Publicerad

GÖTEBORG. Du behöver varken åka till New York, London eller Paris för att äta på en restaurang i världsklass.

Det räcker att stanna i Göteborg.

- Här har jag haft en av mina bästa restaurangupplevelser någonsin, säger stjärnkocken Leif Mannerström.

Och då menar han inte sin egen restaurang Kometen eller sin förra, Sjömagasinet.

Det är Restaurang 28+ som får ta emot det mesta berömmet när Mannerström pratar om Göteborg som restaurangstad.

Leif Mannerström älskar att själv laga mat och prova på nya rätter, inte minst låter han sig inspireras av kockaspiranterna i "Sveriges mästerkock".

Han älskar också att vara på plats och ta hand om gästerna på sin egen restaurang Kometen på Vasagatan i Göteborg. Och det händer även att stjärnkocken ger sig ut i restaurang-Göteborg för att njuta av andras kokkonster.

 

Femton bra restauranger i stan

- Det finns nog femton riktigt bra restauranger i stan, konstaterar han. Av dem är sex eller sju verkligen i världsklass. De bästa restaurangerna har placerat Göteborg på den stora event­listan. Men tyvärr verkar de som styr Göteborg nu inte tycka att det är lika viktigt att bära upp sina restauranger.

- Det gamla styret med Göran Johansson var noga med att visa sin stolthet och lyfta fram restaurangerna i officiella sammanhang. Jag är inte säker på att den nya ledningen ens vet vad de bästa restaurangerna heter.

Fyra Michelin-stjärnor

Leif Mannerström lyfter fram 28+ som den allra bästa.

- Den är bättre än de flesta trestjärniga krogar. 28 + är alarmerande bra, konstaterar han.

Göteborg har haft fem restauranger med var sin stjärna i den prestigefyllda Guide Michelin fram till för några veckor sedan när Basement slog igen. Nu är det fyra.

- Det är nästan lika många stjärnrestauranger som i hela Rom, där det finns fem, säger Leif Mannerström. Och hade Göteborg legat i Frankrike hade vi haft tio restauranger med stjärnor.

En "in i helvete bra" korv

Sjömagasinet hade tidigare en stjärna, men förlorade den automatiskt i samband med att Leif Mannerström sålde restaurangen till Ulf Wagner 2011.

- Jag är övertygad om att den kommer tillbaka ganska snabbt, säger Leif Mannerström.

Restauranger som Fond, Kock & Vin, Meet, Linnea och St Jörgen Park Resort är bara några av de ställen som finns med när Leif Mannerström namn­droppar restauranger han själv gillar i stan. Och en korv hos Lasse på Heden är värd varenda krona, tycker han.

- Köpte en jättegod korv där för inte så längesedan, med riktigt gott potatismos. Den kostade 92 kronor men det var det värt. Det var så in i helvete bra.

Väj restarung med bra rykte

Nyckeln till en lyckad restaurangkväll är att i första hand vara noga med att välja en restaurang med omvittnat bra rykte, menar Leif Mannerström.

- Det kostar inte så väldigt mycket mer att gå på en riktigt bra restaurang än en medioker. Det kanske skiljer 50-75 kronor på en varmrätt.

Sedan tycker han att man som gäst ska lyssna på hovmästaren och gärna be om råd. "Vad tycker du jag ska äta i dag" är en bra fråga, menar han.

- Den bästa gästen är någon man kan ha en liten dialog med och som är intresserad av maten och vinet. Men när du diskuterar med hovmästaren se till att inte bli överkörd och till exempel serverad ett dyrare vin än du hade tänkt. Om en gäst ber mig välja vinet till maten, skulle jag aldrig trycka på dem det dyraste jag har. Den gästen kommer aldrig tillbaka.

- Och om du inte är nöjd ska du tala om det! Man ska inte känna sig dum för att man klagar. Om du inte säger ifrån, då kan du gå hem och känna dig dum i stället.

 

Gästen ska vara bekväm

Att gästen ska vara bekväm och nöjd är viktigt för Leif Mannerström. Han säger att han minns en period när han upplevde att personal och restaurangägare ville vara finare än gästerna.

- Sådant är det värsta jag vet, dundrar han. Om jag finns i närheten blir inte en gäst snorkigt behandlad. För mig är restaurangen till för våra gäster, inte för att personalen ska tro att den är något. Att vara trevlig mot gästerna är nummer ett.

 

Följ GT på Facebook och Twitter – där kan du diskutera och kommentera alla våra artiklar!​

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst idag